Berita Terkini -->
Syarat Membeli Rumah Kos Rendah

Syarat Membeli Rumah Kos Rendah

10
SHARES

This is the most asked question when there are low cost units up for grab. Why? because not many people are aware of these restriction and some are afraid of losing their deposits.

Soalan yang paling banyak ditanya di mana mana sahaja saya pergi. Kenapa? Takut hilang duit deposit? Takut tidak mendapat kebenaran ?

I quote these from a very reliable source.

“Berikut adalah soalan-soalan yang sering diajukan oleh pelanggan-pelanggan mengikut unit.

Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lain sila hubungi Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor di talian 03- 5544 7537 atau emailkan kepada kami di lphs@selangor.gov.my

 


Apakah syarat kelayakan untuk memohon Rumah Kos rendah (RKR) ?

Empat (4) syarat kelayakan asas iaitu :-

1) Pendapatan bulanan isi rumah (berkahwin/bujang) tidak melebihi RM2,500.00 sebulan.

2) Tidak memiliki sebarang jenis rumah

3) Berumur di atas 18 tahun

4) Warganegara Malaysia.

 


Bagaimana untuk memohon RKR ?

Pemohon mesti memenuhi prasyarat di atas dan mengisi borang RKR (SPP01) yang boleh didapati di kaunter Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor atau di mana-mana Pejabat Tanah/Daerah di Selangor.

Bagaimana untuk mengetahui status RKR yang dipohon ?

Pemohon-pemohon boleh menghubungi Unit Pemasaran Perumahan, LPHS di talian 55447166/71667245 untuk mengetahui status permohonan RKR selepas diserah ke kaunter kami.

Bagaimana untuk menyalurkan aduan yang berikatan dengan perumahan ?

Aduan-aduan perumahan boleh disalurkan ke kaunter Unit Pemanatauan Projek Terbengkalai dan Aduan, LPHS di talian 55447650/7926/7166 atau email lphs@selangor.gov.my.”

KALAU TAKUT JANGAN IKUT

-ini satu pesanan yang baik bagi kita semua. Dipetik daripada Apartment Valencia di Shah Alam.

So to speak. Somehow these rules/”syarat” does not apply for auction properties due to several reasons (according to a lawyer). Please dont quote me or blame me back for any events in the future faced by you in the future because of my article. I shall bear no responsible for anything or whatsoever.

Based on my experience, we have yet to encounter any apllication being rejected by the Lembaga Perumahan Negeri on the units purchased through auction. But hey ! there is always the 1st time.

Conclusion :

Risk taker ? Yes.

Buy 1.

No-Confidence ? Run Forest Run.

A saying on the door to the master bedroom….

All pictures were taken from a unit in Shah Alam won by Satu Solution’ client.

Auction Properties Malaysia, Rumah Lelong ?

Contact me, as your Auction Properties Consultant.

-tuanbri-

016.310.6500

bri(at)satusolution.com

10
SHARES

About tuanbri

Tuanbri, Pengasas Kelab Hartawan Hartanah dan Pengarah Akademi Hartawan Hartanah telah lama berkecimpungan dalam industri pelaburan hartanah terutamanya dalam sektor rumah lelong. Beliau telah berkongsi ilmu pelaburan hartanah dengan beribu peserta seminar. Beliau Juga pernah muncul di kaca tv (TV3 dan Astro Awani), radio (IKIM dan BERNAMA) dan suratkhabar (Harian Metro).

29 comments

  1. wow. new looks! i like….

  2. saya layak utk RKR tp xdak modal..maka saya tidak layak kembali..ahaha

  3. saya ada satu anak.Gaji saya dengan suami adalah RM4800.00 sebulan.Tiada rumah dan tanah.

    Bolehkah saya membeli rumah kos rendah dekat cheras,kuala lumpur?

    Kalau saya memohon RKR boleh dapat beli tak? Pls reply asap.

    Terima kasih.

  4. ok… kalau lelong maybe ok.. tapi kalau subsale… lepas tak??

  5. Kalau Subsale….

    Low Cost ada Restrictions.
    And restrictions apply when you want to sell the unit.

    Sebab masa nak jual, kena minta kelulusan. Selalunya ada syarat tak boleh jual sebelum 5 tahun.

  6. GAJI POKOK KELAYAKAN
    3500 KEATAS 300,000
    3000 – 3499 250,000
    2500 – 2999 220,000
    2000 – 2499 160,000
    1500 – 1999 200,000
    1200 – 1499 130,000
    1000 – 1199 100,000
    800 – 999 80,000
    600 – 799 60,000
    599 KE BAWAH 40,000

    • SABRENA BINTI AZAK

      salam….
      sya ibu tunggal &brekerja kernai biasa
      gji bersih sya dalam rm1200…..
      sya berminat dgn skim ni tpi takut dan x tau nk apply mcm mn
      sbb sya bru berkerja ..kwsp pun x bnyk ……..

  7. Terima Kasih Madzlan….

    drpd mana ni ?
    jom borak,kita kasi kenal .

  8. saya syarat no. 1 & no. 2 tak lepas…. kalau beli sub-sale
    tapi kalau lelong boleh lepas?

    dalam borang RKR (SPP01) tu ada ruang isi pendapatan seisi rumah…. dan belakang tu kena sign majikan…
    ruang pendapatan tu kena tulis actual ke boleh main taruh jer? biasa buat camner?

  9. buat je jujur..
    insya allah tak ada apa-apa (utk kes lelong)

  10. saya nak beli rumah dekat kajang tapi semua mahal ada tak yang murah sepadan dengan gaji saya .

    Gaji saya sebulan Rm 1,500
    Gaji Suami sebulan Rm 1,700

  11. Saya nak jual rumah murah saya di Bukit Sentosa, Rawang. Rumah ni dah lama habis bayar. Bagaimnana syarat2 nak jual? saya rancang nak kuarka KWSP untuk beli rumah lain. Tolong saya

  12. Juni – Cari yang murah.
    Hj- Jual at 10% below market value. ada ke org nak beli ?

    KWSP boleh keluarkan utk renovation

  13. Maksudnya kalau beli lelong takde syarat tapi kalau nak jual balik ada syarat..?
    kalau saya dapat rumah lelong rm50k dan kemudian nak jual pada harga Rm60k.. buyer saya mesti mengikut 4 syarat2 diatas termasuk syarat yg Madzlan bagi..?

  14. Maksudnya kalau beli lelong takde syarat tapi kalau nak jual balik ada syarat..?kalau saya dapat rumah lelong rm50k dan kemudian nak jual pada harga Rm60k.. buyer saya mesti mengikut 4 syarat2 diatas termasuk syarat yg Madzlan bagi..?  (Quote)

    masih menunggu jawapan Tuan Bri on theses question.

  15. saya masih mencari2 rumah lelong utk dibeli..
    area : puchong PJ cheras..
    jenis: kos rendah
    harga : RM30-40k

    kalaubeli rumah baru kos rendah or rumah kos sederhana rendah mmg tak layak kot..
    tp boleh beli kan rumah kos rendah/sederhana rendah yg rumah lelong kan..boleh kan??
    ada syarat2 tak?

  16. salam, Tuan Bri,

    camana kalau gaji seisi rumah melebihi rm2500 (dalam 3k lebih) tapi dapat menang rumah lelong kos rendah. adakah mereka akan rejek permohonan?

  17. Syarat syarat beli rumah Kos Rendah di Kuala Lumpur.

    SYARAT – SYARAT KELAYAKAN

    PEMOHON DAN SUAMI/ISTERI ADALAH WARGANEGARA MALAYSIA

    PEMOHON TELAH BERKAHWIN

    PENDAPATAN TERKUMPUL SUAMI ISTERI TIDAK MELEBIHI RM 2000.00 SEBULAN UNTUK RUMAH KOS RENDAH DAN TIDAK MELEBIHI RM 4000.00 SEBULAN UNTUK RUMAH KOS SEDERHANA

    PEMOHON ATAU SUAMI/ISTERI TINGGAL ATAU BEKERJA DI WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
    PEMOHON DAN SUAMI/ISTERI TIDAK MEMPUNYAI TANAH ATAU RUMAH DI DALAM WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR DAN DALAM LINGKUNGAN 35 KM DARI PUSAT BANDAR KUALA LUMPUR DAN LEMBAH KLANG

    PEMOHON BERKELAYAKAN MENDAPAT PINJAMAN PERUMAHAN KERAJAAN/ MAJIKAN/ INSTITUSI KEWANGAN

    • Berminat nak membeli rumah tetapi x layak utk rumah kos rendah.. rumah 300k dan keatas x mampu kerana koa sara hidup tinggi

    • sy nak tanye kalau isteri sy bukan warga negara malaysia adeakah sy x boleh dapat kan rumah kos rendah ni

  18. ppr dan pprt . ada perbezaan.

    pprt , T = termiskin. Sangat tidak boleh dibeli oleh pelabur rumah.

  19. Berapa lama baru boleh semak permohonan kita ? Dah berapa lama proses untuk dapat rumah serta bagaimana untuk tahu kita mendapat tawaran rkr itu

  20. saya masih bujan.gaji 1300.layak ke mhon rumah kos rendah?sebab satahu saya hanya untuk yang berkahwin sahaja.

  21. sy ade rumah flat kos rendah nk jual di bdr mahkota cheras. adakah pembeli baru perlu mengikut syarat2 yg ditetapkan oleh kerajaan negeri selangor. Sy nk jual RM100k. Perlu ke sy menggunakan khidmat agent atau sy boleh je uruskn sendiri tnpa memerlukan agent.

  22. Salam tuan,

    Saya ada membeli sebuah rumah kos rendah berharga rm85k di selangor, pendapatan suami isteri dlm RM5k.
    Kami mepunyai sebuah rumah teres di selangor (semenyih) dan sekarang rumah kos rendah didalam proses pembelian.
    Mengikut peguam yang dilantik, saya dan suami masih berpeluang membeli hanya sebuah rumah kos rendah di selangor.

    Mohon pendapat tuan dalam kes saya ni adakah peluang untuk mendapat kelulusan tu cerah?? rumah tu saya beli sbb dekat dengan K.L dan mudah untuk berulang alik ke tempat kerja. Tq

  23. salam, gaji kasar saya Rm1619 campur fixed elaun jadi Rm2100 tapi klu ot selalunye dlm 3000. lepas x kalau nak beli rumah kos rendah n belum kawen lagi.

  24. Salam Tuan Bri, adakah syarat tersebut masih boleh digunapakai utk tahun 2014? Sebab saya berpendapatan RM2800 dan telah membeli sebuah apartment. So skrg saya bercadang untuk membeli 1 unit RKR melalui proses lelong. Adakah saya layak membeli unit tersebut?

  25. saya dah memiliki rumah kos rendah, bolehkah saya membeli rumah lelong kos rendah lagi?

  26. Assalamualaikum… saya seorang bankrupsi yang telah di isytiharkan di mahkamah pada tahun 2005…isteri saya ingin membeli rumah dan membuat permohonan pinjaman perumahan daripada mana-mana institusi kewangan..adakah disebabkan oleh saya seorang bankrupsi sebagai satu sebab permohonan pinjaman isteri saya tidak LULUS…harap dapat bantu saya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscribe without commenting

Scroll To Top