banner Tuanbri.com merupakan satu Jurnal
perjalanan dan perkongsian
pelaburan hartanah.

Kelab Hartawan Hartanah ditubuhkan,

Seminar Hartanah juga diadakan untuk menggalakkan lebih ramai
lagi orang Islam menceburkan diri
dalam pelaburan hartanah.
Subscribe my blog.
More...
Aug
26th

Syarat Membeli Rumah Kos Rendah

Author: tuanbri | Files under Auction Articles, Report, Subang

This is the most asked question when there are low cost units up for grab. Why? because not many people are aware of these restriction and some are afraid of losing their deposits.

Soalan yang paling banyak ditanya di mana mana sahaja saya pergi. Kenapa? Takut hilang duit deposit? Takut tidak mendapat kebenaran ?

I quote these from a very reliable source.

“Berikut adalah soalan-soalan yang sering diajukan oleh pelanggan-pelanggan mengikut unit.

Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lain sila hubungi Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor di talian 03- 5544 7537 atau emailkan kepada kami di lphs@selangor.gov.my

 


Apakah syarat kelayakan untuk memohon Rumah Kos rendah (RKR) ?

Empat (4) syarat kelayakan asas iaitu :-

1) Pendapatan bulanan isi rumah (berkahwin/bujang) tidak melebihi RM2,500.00 sebulan.

2) Tidak memiliki sebarang jenis rumah

3) Berumur di atas 18 tahun

4) Warganegara Malaysia.

 


Bagaimana untuk memohon RKR ?

Pemohon mesti memenuhi prasyarat di atas dan mengisi borang RKR (SPP01) yang boleh didapati di kaunter Lembaga Perumahan & Hartanah Selangor atau di mana-mana Pejabat Tanah/Daerah di Selangor.

Bagaimana untuk mengetahui status RKR yang dipohon ?

Pemohon-pemohon boleh menghubungi Unit Pemasaran Perumahan, LPHS di talian 55447166/71667245 untuk mengetahui status permohonan RKR selepas diserah ke kaunter kami.

Bagaimana untuk menyalurkan aduan yang berikatan dengan perumahan ?

Aduan-aduan perumahan boleh disalurkan ke kaunter Unit Pemanatauan Projek Terbengkalai dan Aduan, LPHS di talian 55447650/7926/7166 atau email lphs@selangor.gov.my.”

KALAU TAKUT JANGAN IKUT

-ini satu pesanan yang baik bagi kita semua. Dipetik daripada Apartment Valencia di Shah Alam.

So to speak. Somehow these rules/”syarat” does not apply for auction properties due to several reasons (according to a lawyer). Please dont quote me or blame me back for any events in the future faced by you in the future because of my article. I shall bear no responsible for anything or whatsoever.

Based on my experience, we have yet to encounter any apllication being rejected by the Lembaga Perumahan Negeri on the units purchased through auction. But hey ! there is always the 1st time.

Conclusion :

Risk taker ? Yes.

Buy 1.

No-Confidence ? Run Forest Run.

A saying on the door to the master bedroom….

All pictures were taken from a unit in Shah Alam won by Satu Solution’ client.

Auction Properties Malaysia, Rumah Lelong ?

Contact me, as your Auction Properties Consultant.

-tuanbri-

016.310.6500

bri(at)satusolution.com

34 responses. Wanna say something?

  1. wakata
    Aug 27, 2009 at 08:15:17
    #1

    wow. new looks! i like….

  2. syada
    Sep 1, 2009 at 06:48:50
    #2

    saya layak utk RKR tp xdak modal..maka saya tidak layak kembali..ahaha

  3. joyce
    Oct 20, 2009 at 16:45:19
    #3

    saya ada satu anak.Gaji saya dengan suami adalah RM4800.00 sebulan.Tiada rumah dan tanah.

    Bolehkah saya membeli rumah kos rendah dekat cheras,kuala lumpur?

    Kalau saya memohon RKR boleh dapat beli tak? Pls reply asap.

    Terima kasih.

  4. asrif
    Nov 12, 2009 at 13:34:59
    #4

    ok… kalau lelong maybe ok.. tapi kalau subsale… lepas tak??

  5. tuanbri
    Nov 12, 2009 at 15:54:14
    #5

    Kalau Subsale….

    Low Cost ada Restrictions.
    And restrictions apply when you want to sell the unit.

    Sebab masa nak jual, kena minta kelulusan. Selalunya ada syarat tak boleh jual sebelum 5 tahun.

  6. madzlan
    Jan 13, 2010 at 03:29:07
    #6

    GAJI POKOK KELAYAKAN
    3500 KEATAS 300,000
    3000 – 3499 250,000
    2500 – 2999 220,000
    2000 – 2499 160,000
    1500 – 1999 200,000
    1200 – 1499 130,000
    1000 – 1199 100,000
    800 – 999 80,000
    600 – 799 60,000
    599 KE BAWAH 40,000

  7. tuanbri
    Jan 13, 2010 at 17:59:42
    #7

    Terima Kasih Madzlan….

    drpd mana ni ?
    jom borak,kita kasi kenal .

  8. asrolsani
    Apr 8, 2010 at 12:23:15
    #8

    saya syarat no. 1 & no. 2 tak lepas…. kalau beli sub-sale
    tapi kalau lelong boleh lepas?

    dalam borang RKR (SPP01) tu ada ruang isi pendapatan seisi rumah…. dan belakang tu kena sign majikan…
    ruang pendapatan tu kena tulis actual ke boleh main taruh jer? biasa buat camner?

  9. tuanbri
    Apr 8, 2010 at 19:42:03
    #9

    buat je jujur..
    insya allah tak ada apa-apa (utk kes lelong)

  10. juni
    May 12, 2010 at 12:32:48
    #10

    saya nak beli rumah dekat kajang tapi semua mahal ada tak yang murah sepadan dengan gaji saya .

    Gaji saya sebulan Rm 1,500
    Gaji Suami sebulan Rm 1,700

  11. Hj.Norsaidi
    Aug 2, 2010 at 09:53:44
    #11

    Saya nak jual rumah murah saya di Bukit Sentosa, Rawang. Rumah ni dah lama habis bayar. Bagaimnana syarat2 nak jual? saya rancang nak kuarka KWSP untuk beli rumah lain. Tolong saya

  12. tuanbri
    Aug 2, 2010 at 21:36:20
    #12

    Juni – Cari yang murah.
    Hj- Jual at 10% below market value. ada ke org nak beli ?

    KWSP boleh keluarkan utk renovation

  13. Faizan
    Oct 18, 2010 at 13:44:30
    #13

    Maksudnya kalau beli lelong takde syarat tapi kalau nak jual balik ada syarat..?
    kalau saya dapat rumah lelong rm50k dan kemudian nak jual pada harga Rm60k.. buyer saya mesti mengikut 4 syarat2 diatas termasuk syarat yg Madzlan bagi..?

  14. zaid
    Dec 28, 2010 at 10:25:05
    #14

    Maksudnya kalau beli lelong takde syarat tapi kalau nak jual balik ada syarat..?kalau saya dapat rumah lelong rm50k dan kemudian nak jual pada harga Rm60k.. buyer saya mesti mengikut 4 syarat2 diatas termasuk syarat yg Madzlan bagi..?  (Quote)

    masih menunggu jawapan Tuan Bri on theses question.

  15. min
    Feb 24, 2011 at 10:11:21
    #15

    saya masih mencari2 rumah lelong utk dibeli..
    area : puchong PJ cheras..
    jenis: kos rendah
    harga : RM30-40k

    kalaubeli rumah baru kos rendah or rumah kos sederhana rendah mmg tak layak kot..
    tp boleh beli kan rumah kos rendah/sederhana rendah yg rumah lelong kan..boleh kan??
    ada syarat2 tak?

  16. nini
    May 11, 2011 at 12:17:56
    #16

    salam, Tuan Bri,

    camana kalau gaji seisi rumah melebihi rm2500 (dalam 3k lebih) tapi dapat menang rumah lelong kos rendah. adakah mereka akan rejek permohonan?

  17. tuanbri
    Feb 18, 2012 at 19:11:03
    #17

    Syarat syarat beli rumah Kos Rendah di Kuala Lumpur.

    SYARAT – SYARAT KELAYAKAN

    PEMOHON DAN SUAMI/ISTERI ADALAH WARGANEGARA MALAYSIA

    PEMOHON TELAH BERKAHWIN

    PENDAPATAN TERKUMPUL SUAMI ISTERI TIDAK MELEBIHI RM 2000.00 SEBULAN UNTUK RUMAH KOS RENDAH DAN TIDAK MELEBIHI RM 4000.00 SEBULAN UNTUK RUMAH KOS SEDERHANA

    PEMOHON ATAU SUAMI/ISTERI TINGGAL ATAU BEKERJA DI WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
    PEMOHON DAN SUAMI/ISTERI TIDAK MEMPUNYAI TANAH ATAU RUMAH DI DALAM WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR DAN DALAM LINGKUNGAN 35 KM DARI PUSAT BANDAR KUALA LUMPUR DAN LEMBAH KLANG

    PEMOHON BERKELAYAKAN MENDAPAT PINJAMAN PERUMAHAN KERAJAAN/ MAJIKAN/ INSTITUSI KEWANGAN

  18. mrupai
    Jun 2, 2012 at 07:23:49
    #18

    ppr dan pprt . ada perbezaan.

    pprt , T = termiskin. Sangat tidak boleh dibeli oleh pelabur rumah.

  19. Suzaimy
    Jan 20, 2013 at 20:21:09
    #19

    Berapa lama baru boleh semak permohonan kita ? Dah berapa lama proses untuk dapat rumah serta bagaimana untuk tahu kita mendapat tawaran rkr itu

  20. mia
    Mar 23, 2013 at 18:44:50
    #20

    saya masih bujan.gaji 1300.layak ke mhon rumah kos rendah?sebab satahu saya hanya untuk yang berkahwin sahaja.

  21. SABRENA BINTI AZAK
    Mar 26, 2013 at 10:05:26
    #21

    salam….
    sya ibu tunggal &brekerja kernai biasa
    gji bersih sya dalam rm1200…..
    sya berminat dgn skim ni tpi takut dan x tau nk apply mcm mn
    sbb sya bru berkerja ..kwsp pun x bnyk ……..

  22. azura
    Jul 16, 2013 at 08:56:03
    #22

    sy ade rumah flat kos rendah nk jual di bdr mahkota cheras. adakah pembeli baru perlu mengikut syarat2 yg ditetapkan oleh kerajaan negeri selangor. Sy nk jual RM100k. Perlu ke sy menggunakan khidmat agent atau sy boleh je uruskn sendiri tnpa memerlukan agent.

  23. haslina
    Jul 26, 2013 at 09:07:41
    #23

    Salam tuan,

    Saya ada membeli sebuah rumah kos rendah berharga rm85k di selangor, pendapatan suami isteri dlm RM5k.
    Kami mepunyai sebuah rumah teres di selangor (semenyih) dan sekarang rumah kos rendah didalam proses pembelian.
    Mengikut peguam yang dilantik, saya dan suami masih berpeluang membeli hanya sebuah rumah kos rendah di selangor.

    Mohon pendapat tuan dalam kes saya ni adakah peluang untuk mendapat kelulusan tu cerah?? rumah tu saya beli sbb dekat dengan K.L dan mudah untuk berulang alik ke tempat kerja. Tq

  24. zulhilmi
    Nov 22, 2013 at 18:33:16
    #24

    salam, gaji kasar saya Rm1619 campur fixed elaun jadi Rm2100 tapi klu ot selalunye dlm 3000. lepas x kalau nak beli rumah kos rendah n belum kawen lagi.

  25. azlinor din
    Dec 22, 2013 at 21:55:45
    #25

    Berminat nak membeli rumah tetapi x layak utk rumah kos rendah.. rumah 300k dan keatas x mampu kerana koa sara hidup tinggi

  26. Azhar Halim
    Sep 24, 2014 at 23:49:54
    #26

    Salam Tuan Bri, adakah syarat tersebut masih boleh digunapakai utk tahun 2014? Sebab saya berpendapatan RM2800 dan telah membeli sebuah apartment. So skrg saya bercadang untuk membeli 1 unit RKR melalui proses lelong. Adakah saya layak membeli unit tersebut?

  27. wahab usman
    Oct 17, 2014 at 20:13:54
    #27

    saya dah memiliki rumah kos rendah, bolehkah saya membeli rumah lelong kos rendah lagi?

  28. zakaria MD
    Nov 1, 2014 at 15:38:56
    #28

    Assalamualaikum… saya seorang bankrupsi yang telah di isytiharkan di mahkamah pada tahun 2005…isteri saya ingin membeli rumah dan membuat permohonan pinjaman perumahan daripada mana-mana institusi kewangan..adakah disebabkan oleh saya seorang bankrupsi sebagai satu sebab permohonan pinjaman isteri saya tidak LULUS…harap dapat bantu saya

  29. farid
    Dec 5, 2014 at 12:35:20
    #29

    sy nak tanye kalau isteri sy bukan warga negara malaysia adeakah sy x boleh dapat kan rumah kos rendah ni

  30. punitha
    Mar 8, 2015 at 22:07:21
    #30

    Encik abang saya muflis. Adakah dia layak

  31. ganesan
    Mar 19, 2015 at 15:02:11
    #31

    saya tinggal rumah sewa ingin beli satu rumah kos murah

  32. Nur Hidayah
    Mar 23, 2015 at 09:22:29
    #32

    Saya berhajat nak beli rumah “lelong” disekitar Kg.Melayu Subang.
    Harga rumah sekitar Rm20-Rm40..cash. Tkaseh.

  33. wanshah
    Mar 23, 2015 at 15:46:13
    #33

    as salam tuan bri,sy nk tanya rmh lelong ni kna byar cash ke?ada org kata kna byar cash xblh buat loan btul ke?

  34. tuanbri
    Mar 24, 2015 at 15:54:49
    #34

    Salam.

    Betul dan Tak Betul.

    Kena tengok kes tuan…sebab setiap kes rumah lelong adalah berbeza.
    itu yang saya suka pasal rumah lelong ni.
    Unik!

    Ada yang boleh buat pembiayaan, (LOAN tu haram)
    ada yang kena beli cash.

Post a Comment