Anda Nak Jadi Jutawan Hartanah ?

(Mulakan Langkah Anda Di Sini)

Jutawan Forex

Forex Currency Trading

By Mufti Muhammad Taqi Usmani
Posted: 11 Zul Qa’Dah 1424, 22 November 2007


Q.) Is Forex Currency Trading halal? I have attached a document detailing the aspects of the business.


A.) I went throught the papers sent by you. I am of the opinion that these transactions are not compliant with Shariah. The very condition that you cannot take delivery of the purchased currency makes it impermissible. Morever, there are other elements according to my knowledge that makes this trade unlawful in Shariah, such as, forward sales, short sales etc. This is in addition to the fact that the currencies are originally a medium of exchange and should only be exchanged for personal use in different countries. To make them a tradable commodity only for earning a profit is also against the basic philosophy of Islamic economics. I would therefore not advise you to indulge in this trade.

Taken from http://www.albalagh.net/qa/Forex_currency_trading.shtml

Terjemahan oleh Penulis:

Q – Adakah JualBeli Matawang Asing halal ?

A- Saya meneliti dokumen yang disertakan. Saya berpendapat transaksi-transaksi berkenaan tidak menepati Syariah. Syarat utama yang mengatakan anda tidak boleh mengambil keluar matawang yang anda beli itulah yang menyebabkan ianya terlarang.  Ditambah lagi dengan terdapat beberapa elemen-elemen yang mengikut pendapat saya adalah salah di sisi Syariah seperti  forward sale, short sale dll.  Ini adalah tambahan di mana matawang adalah bahan pertukaran dan sepatutnya hanya ditukar untuk kegunaan sendiri di negara yang berlainan.

Menjadikan matawang sebagai bahan dagangan hanya untuk mendapatkan untung adalah bertentangan dengan falsafah asas ekonomi Islam. Saya dengan ini melarang anda untuk terlibat dalam dagangan ini.

Komen Penulis :

Aku pun tak pandai agama tapi kalau boleh, biarlah aku dapat makan nasi yang halal. Aku cuba. Aku kena. Kalau aku salah, tegur!

Pendapat aku : HARAM bermain forex ni. Bila aku fikir balik, tak sama ke macam judi ? mempertaruhkan nasib ?

  • dulu pun berminat jugak buat forex, tp bila carik hukum forex dari ulama’ – semua sama termasuk pendapat ulama luar malaysia :HARAM. Terus x jadi sambung blaja forex.
    Belum jumpa lagi ulama yg kata boleh main forex, yg kata boleh stakat ni cuma otai2 forex je.

  • Satu persoalan yang nk saya timbulkan disini ialah kenalkah anda dengan perniagaan forex? Sebab kebanyakan yang saya jumpa memang meletakkan forex adalah haram.(tidak kenal dan tidak faham) Dan jika ditanya, kenalkan mereka dengan forex. Bagaimana urusniaga forex dijalankan? apakah yang membezakan forex yang halal dan haram? Apakah yang menyebabkan forex haram? 100% daripada mereka tidak dapat menjawab soalan yang saya tanya. Ini kerana mereka tidak mempunyai ilmu sistem kewangan. (forex adalah salah satu ilmu kewangan utama dunia).Kalau saya lah, saya akan mempelajari dan mendapatkan ilmu sebanyak yang mungkin mengenai forex… dan barulah saya meletakkan hukum… begitu juga pakar kewangan islam. mereka terlebih dahulu mengkaji perniagaan forex tersebut… hasilnya, adalah lebih positif… akan tetapi, memang tetap ada apa yang boleh mengharamkan forex… sebagai contoh swap ataupun memasuki pasaran forex tanpa membuat analisis. Ini adalah haram. Tapi, jika anda mencari lagi, ada platform yang tidak mengamalkan swap. dan saya juga serorang trader forex, akan membuat analisis dahulu sebelum memasuki pasaran. ini yang membezakan memperjudikan wang dengan peniaga… jika anda ingin mendapat maklumat lebih lanjut… saya cadangkan belajar dulu… tq.

  • Pokexx – saya hanya berpandukan kepada hadis Nabi yang bermaksud lebih kurang –

    “Dari Ubadah bin Shamit r.a Nabi SAW berkata: _
    Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, kurma dengan kurma, garam dengan garam, hendaklah sama banyaknya, tunai dan timbang terima.

    Apabila berlainan jenisnya boleh kamu jual sekehendakmu asal tunai.”

    sepatutnya RM1 = USD1. Tiada beza. Tiada spread.

    • Pokexx – saya hanya berpandukan kepada hadis Nabi yang bermaksud lebih kurang –
      “Dari Ubadah bin Shamit r.a Nabi SAW berkata: _
      Emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, kurma dengan kurma, garam dengan garam, hendaklah sama banyaknya, tunai dan timbang terima.
      Apabila berlainan jenisnya boleh kamu jual sekehendakmu asal tunai.”sepatutnya RM1 = USD1. Tiada beza. Tiada spread.  

      Saya nak lebih kepastian tentang maksud hadis tersebut.. contoh kalau dirujuk kepada matan – “kurma dgn kurma..” bagi saya bermaksud kurma yang sama jenis. Kurma ada banyak jenis dan kualiti.. ada kurma Nabi – harganya mahal. ada kurma dari Cina – kualiti rendah, harganya murah. Itu maksud dalam kategori lain jenisnya. RM dan USD adalah lain jenis..qias kepada kurma yang berlainan kualiti..

  • aku bingung,,ad ulama yg kat halal,,ad yg kata harammtp yg aku tau,,aku masih lg pegang yg halal..akaun asb kite t;libat dgn forex,pastu negara m’sia t’libat dgn forex,,cm ner nk halal lau duit2 lam m’sia pn ad kaitan dgn forex?bg jwpan?ag stu,,kat dunia ni mna ad negara yg amal full sunnah?xmen forex n ikut sistem ekonomi islam?

  • >