Anda Nak Jadi Jutawan Hartanah ?

(Mulakan Langkah Anda Di Sini)

Category: Articles

Belanjawan 2019 – Rumusan

Berikut adalah rumusan Belanjawan 2019, nama baru bagi Bajet 2019. Kan sebelum ini dikenali sebagai bajet, namun kerajaan Pakatan Harapan telah menukar penggunaan bajet kepada belanjawan. Lebih sesuai rasanya kan?

Belanjawan 2019 telah dibentangkan oleh Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng di Dewan Rakyat yang bertemakan “Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera”.

========================
INTIPATI BELANJAWAN 2019:

========================
–> SUBSIDI MINYAK 2019

  • Subsidi minyak secara bersasar kepada pihak memiliki sebuah kereta sahaja yang berkapasiti enjin 1,500cc dan ke bawah atau motosikal berkapasiti enjin 125cc dan ke bawah.
  • Kerajaan akan memberi subsidi petrol RON95 sebanyak 30 sen seliter terhad kepada 100 liter sebulan bagi kereta atau 40 liter bagi motosikal.
  • RM2 bilion diperuntukkan dan dijangka dapat memanfaatkan seramai 4 juta pemilik kereta dan 2.6 juta pemilik motosikal.

======================
–> USAHAWAN 2019

  • Dana pembiayaan PKS oleh institusi kewangan komersial sebanyak RM4.5 bilion dengan 60% jaminan Skim Jaminan Pembiayaan Perniagaan (SJPP) termasuk RM1 bilion untuk PKS Bumiputera;
  • Memperuntukkan RM100 juta bagi menambahbaik keupayaan industri PKS dalam industri halal.
  • Menyediakan Skim Pembiayaan PKS Patuh Syariah berjumlah RM1 bilion disediakan oleh institusi kewangan Islam dengan Kerajaan memberi subsidi kadar keuntungan sebanyak 2%.
  • Permodalan Usahawan Nasional Berhad juga akan menyediakan peruntukan RM200 juta bagi industri pemborongan dan peruncitan serta pembelian premis perniagaan untuk disewa kepada PKS Bumiputera.
  • RM100 juta akan diperuntukkan kepada TEKUN untuk membiayai usahawan kecil.
  • RM20 juta untuk pelancaran kempen “Beli Barangan Malaysia” untuk menyokong produk dan perkhidmatan tempatan.

=====================
–> HARTANAH 2019

  • Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malayisa (REHDA) telah bersetuju untuk mengurangkan sebanyak 10% harga rumah yang tidak tertakluk kepada kawalan harga untuk projek baharu.

=======================
–> Bajet 2019 Bajet Sukar ūüôĀ

Guan Eng baru-baru ini berkata, bajet 2019 (belanjawan 2019) akan menjadi bajet yang sukar kerana kerajaan perlu mengurangkan hutang negara berjumlah RM1 trilion untuk membawa ekonomi kembali ke landasan yang betul secara fiskal dalam masa tiga tahun.

Anda boleh tonton ucapan penuh pembentangan Belanjawan 2019:

Berikut adalah perkara utama yang diumumkan beliau untuk Bajet 2019 (Belanjawan 2019):

  • Hutang dan liabiliti sebenar Kerajaan sehingga akhir Jun 2018 adalah RM1,065 bilion, iaitu hampir RM350 bilion lebih tinggi daripada jumlah yang didedahkan secara rasmi oleh Kerajaan terdahulu.
  • Perincian hutang ini merangkumi RM725.2 bilion hutang langsung Kerajaan Persekutuan, RM155.8 bilion komitmen luar jangka dan RM184.9 bilion liabiliti lain termasuk bayaran pajakan bagi projek Kerjasama Awam Swasta (PPP).
  • Kerajaan mendapati pentadbiran terdahulu telah secara rahsia membayar hutang 1MDB hampir RM7 bilion sehingga 30 April 2018.
  • Kerajaan juga mendapati bahawa negara mungkin perlu membayar sehingga RM43.9 bilion lagi bagi menyelesaikan hutang 1MDB ini.
  • Kerajaan akan mengambil segala tindakan untuk mendapat segala dana yang hilang atau dicuri daripada 1MDB.
  • 1MDB dan Kerajaan Malaysia tidak akan membayar baki US$4.32 bilion kepada IPIC dan Aabar dan sebaliknya akan menuntut pemulangan US$1.46 bilion yang telah dibayar.
  • Sehingga 31 Mei 2018, jumlah tunggakan bayaran balik adalah RM35.4 bilion, di mana tunggakan GST adalah sebanyak RM19.4 bilion sementara tunggakan cukai pendapatan berjumlah RM16 bilion.
  • Kerajaan telah membatalkan projek Multi-Product Pipeline dan Trans-Sabah Pipeline berjumlah RM15 bilion. Selain itu, kerja pembinaan ECRL berjumlah RM81 bilion telah digantung dan kini kosnya sedang dirunding semula.

======================
–> MRT3 Dibatalkan

  • Kerajaan juga telah membatalkan projek MRT3 yang bernilai RM60 bilion sehingga projek MRT2 disiapkan.

=====================
–> HSR Ditangguhkan

  • Menangguhkan pelaksanaan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur ‚Äď Singapura yang menelan belanja sekurang-kurangnya RM110 bilion.
  • Kerajaan telah berjaya mengurangkan kos keseluruhan projek LRT3 daripada RM31.6 bilion kepada hanya RM16.6 bilion.
  • Bagi projek MRT2 yang diuruskan oleh MRT Corp pula, Kerajaan telah berjaya menurunkan kos kontrak pembinaan sebanyak RM8.8 bilion daripada RM39.3 bilion kepada RM30.5 bilion, iaitu penjimatan sebanyak 22.4%.
  • Projek Landasan Berkembar Lembah Klang 2 bernilai RM5.2 bilion akan ditender semula melalui tender terbuka dan dijangka akan memberi penjimatan kos yang besar.
  • Kerajaan telah berjaya memiliki semula kapal layar super-mewah, Equanimity dan akan mula menerima bidaan antarabangsa dalam tempoh satu bulan dari tarikh 5 November 2018.

=========================
–> GST & SST
  • Di bawah GST, bagi barangan, hanya 545 item telah dikenakan pada kadar sifar manakala di bawah SST, hampir sepuluh kali ganda item dikecualikan daripada Cukai Jualan.
  • Berdasarkan kajian awal Kementerian Perdagangan dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, 70% atau 291 daripada 417 barang dan perkhidmatan yang telah diperiksa, didapati terdapat penurunan harga pada September 2018.
  • Kerajaan akan memperkenalkan sistem kredit untuk potongan cukai jualan mulai 1 Januari 2019. Sistem kredit akan juga mengelak percukaian berganda dan menurunkan kos perniagaan.
  • Perkhidmatan yang diimport akan dikenakan Cukai Perkhidmatan.
  • Bagi perkhidmatan atas talian yang diimport oleh pengguna, penyedia perkhidmatan asing akan dikehendaki berdaftar dengan Kastam, mengenakan dan meremit cukai perkhidmatan yang berkaitan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2020
  • Kerajaan akan melancarkan Program Khas Pengakuan Sukarela (Special Voluntary Disclosure Program) untuk memberi peluang kepada pembayar cukai mengisytiharkan secara sukarela sebarang pendapatan yang tidak dilaporkan.
  • LHDN akan meneliti dan menyiasat sebarang harta kekayaan luar biasa yang ditunjukkan melalui pemilikan barang-barang mewah seperti barang kemas, jam tangan, beg tangan, kereta mewah atau hartanah.
  • Setelah berjaya melancarkan sistem SST, Kastam akan meningkatkan penguatkuasaan ke atas penyeludupan rokok.
¬†–
  • Kerajaan berharap untuk mendapatkan semula sekurang-kurangnya RM1 bilion daripada usaha membanteras aktiviti penyeludupan dan penipuan, yang sebelum ini tidak dapat dikutip.
  • Kerajaan akan mencadangkan pengenaan levi pelepasan bagi semua penumpang ke luar negara melalui laluan udara bermula 1 Jun 2019.
  • RM20 dikenakan ke atas penumpang ke negara Asean dan kedua, sebanyak RM40 dikenakan ke atas penumpang ke negara lain.
  • Kerajaan akan meneruskan dan menambahbaik Bantuan Sara Hidup (BSH) kepada B40 dengan memberikan bantuan secara lebih bersasar.
  • Isi rumah berpendapatan bulanan RM2,000 dan ke bawah akan menerima bantuan berjumlah RM1,000.
  • Isi rumah berpendapatan bulanan dari RM2,001 hingga RM3,000 ke bawah akan menerima bantuan berjumlah RM750.
  • Isi rumah berpendapatan bulanan dari RM3,001 hingga RM4,000 akan menerima bantuan berjumlah RM500.
  • Kerajaan akan memperkenalkan kadar tambahan BSH sebanyak RM120 untuk setiap anak berumur 18 tahun ke bawah terhad kepada 4 orang, kecuali anak OKU yang tidak dihadkan umur mereka.
  • Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) i-SURI. Melalui skim ini, Kerajaan akan menyediakan geran padanan RM40 setiap bulan sebagai insentif kepada suami penyayang yang mencarum dengan kadar minimum RM5 sebulan kepada simpanan persaraan isteri.
  • Barangan yang terlibat adalah tepung gandum, gula bertapis dan minyak masak dalam paket 1kg, serta beras tempatan 15% hancur pek 10kg, Petrol RON95, diesel dan LPG.
  • Subsidi bil elektrik bulanan hanya dikhususkan kepada golongan miskin dan miskin tegar yang berdaftar dengan program e-Kasih, kadar subsidi ditingkatkan kepada RM40 sebulan dan memanfaatkan 185,000 akaun. Peruntukan sebanyak RM80 juta disediakan.
  • Bagi menggalakkan peluang pekerjaan bagi rakyat Malaysia yang berumur 60 ke atas, kerajaan mencadangkan supaya caruman mandatori KWSP bagi majikan dikurangkan daripada 6% kepada 4%.
  • Bagi memastikan bekas banduan tidak ketinggalan dalam arus pembangunan serta dapat menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi, potongan cukai tambahan diberi kepada syarikat yang menggaji pekerja dalam kategori ini.
  • Pemberian bantuan sebanyak RM500 secara one-off kepada pesara yang masih menerima pencen kurang daripada satu ribu ringgit
  • Kerajaan memperuntukkan RM10 juta setahun untuk memanjangkan kemudahan perubatan kepada ibu bapa pegawai lantikan kontrak.
  • Kerajaan mencadangkan kenaikan gaji minimum kepada RM1,100 di seluruh Malaysia mulai 1 Januari 2019.
  • Kerajaan melalui usahasama dengan syarikat insurans swasta, akan memperkenalkan Dana Perlindungan Kesihatan Nasional B40.
  • Menyediakan perlindungan percuma ke atas 4 penyakit kritikal utama sehingga RM8,000 dan maksimum 14 hari pendapatan gantian semasa rawatan hospital pada kadar RM50 sehari atau bersamaan RM700 setahun.
  • Kerajaan akan memperuntukkan hampir RM29 bilion untuk perkhidmatan kesihatan yang merupakan peningkatan sebanyak 7.8% berbanding tahun lepas.
  • Meneruskan program saringan percuma pengesanan kanser payudara (mamogram), program vaksinasi HPV dan ujian saringan Pap Smear di hospital dan klinik Kerajaan dengan peruntukan sebanyak RM20 juta.
  • Menyediakan peruntukan sebanyak RM50 juta bagi rawatan penyakit jarang jumpa, rawatan virus Hepatitis C, program menangani masalah pertumbuhan bantut di kalangan kanak-kanak, menyediakan saringan dan peluasan rawatan haemodialisis serta Enhanced Primary Healthcare (EnPHC).
  • Kerajaan bercadang untuk memperkenalkan duti eksais mulai 1 April 2019 pada kadar 40 sen per liter ke atas dua kategori minuman bergula dikilangkan dalam bentuk pembungkusan yang sedia diminum.
  • Mempertingkatkan keselamatan dalam negeri dan pertahanan negara dengan peruntukan pembangunan sebanyak RM5.9 bilion kepada Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri.
  • Bagi memastikan kesejahteraan penjawat awam terutamanya polis, tentera dan guru, RM400 juta untuk penyelenggaraan dan membaik pulih kuarters Kerajaan yang dikenal pasti.
  • Bagi meningkatkan penggunaan pengangkutan awam, Kerajaan memperuntukkan RM240 juta untuk memperkenalkan pas bulanan RM100 tanpa had perjalanan yang meliputi perkhidmatan rel dan bas RapidKL mulai 1 Januari 2019.
  • Tabung Pengangkutan Awam dengan dana RM500 juta yang menawarkan insentif subsidi kadar faedah sebanyak 2% kepada teksi dan syarikat bas serta pengendali pengangkutan awam.
  • Kerajaan akan membekukan kenaikan bayaran tol di semua lebuhraya dalam bandar pada tahun 2019 yang melibatkan implikasi kewangan yang dianggarkan sebanyak RM700 juta.
  • Kerajaan juga akan memansuhkan tol motosikal di Jambatan Pertama dan Kedua di Pulau Pinang, serta Lebuhraya Laluan Kedua di Johor dengan implikasi kewangan dianggarkan sebanyak RM20 juta setahun mulai 1 Januari 2019.
  • Kementerian Pendidikan adalah penerima peruntukan yang terbesar berjumlah RM60.2 bilion atau 19.1% daripada keseluruhan perbelanjaan Kerajaan tahun 2019.
  • Peruntukan bagi bantuan pendidikan berjumlah RM2.9 bilion untuk membantu golongan yang miskin melalui bekalan makanan, buku teks dan bantuan tunai.
  • Menaikkan taraf dan menyelenggara semua sekolah dengan peruntukan RM652 juta berbanding RM615 juta tahun 2018.* Sekolah Kebangsaan ‚Äď RM250 juta;
    * Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) ‚Äď RM50 juta;
    * Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) ‚Äď RM50 juta;
    * Sekolah Berasrama Penuh ‚Äď RM50 juta;
    * Maktab Rendah Sains Mara ‚Äď RM50 juta;
    * Sekolah Agama Bantuan Kerajaan ‚Äď RM50 juta;
    * Sekolah Mubaligh ‚Äď RM50 juta;
    * Sekolah Tahfiz ‚Äď RM50 juta;
    * Sekolah Pondok yang berdaftar ‚Äď RM25 juta;
    * Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) atau Conforming School ‚Äď RM15 juta; dan
    * Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) ‚Äď RM12 juta.
  • Menyediakan peruntukan sebanyak RM100 juta bagi pembinaan semula sekolah daif di seluruh negara.
  • Memperuntukkan RM206 juta untuk membangun dan menyediakan program latihan di politeknik dan kolej komuniti.
  • Peruntukan sebanyak RM30 juta disediakan untuk dana ini. Di samping itu, peruntukan RM20 juta disediakan bagi meningkatkan kompetensi belia melalui Program Bootcamp berkaitan TVET.
  • Memperkasa aktiviti penyelidikan di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dengan peruntukan RM400 juta.
  • Meneruskan pemberian biasiswa dan pinjaman pelajaran dengan peruntukan RM3.8 bilion di mana RM2 bilion diperuntukan khusus kepada pelajar Bumiputera tajaan MARA.
  • Kerajaan memperuntukkan RM17.5 juta kepada Malaysia Professional Accountancy Centre (MyPAC) untuk mengeluarkan 600 akauntan Bumiputera yang diiktiraf dalam jangka masa 5 tahun.
  • Pembayaran balik PTPTN dengan cara potongan gaji berjadual antara 2% hingga 15% daripada pendapatan bulanan peminjam berpendapatan melebihi RM1,000 sebulan.
  • Layanan pelepasan cukai pendapatan individu bagi Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) dinaikkan daripada RM6,000 kepada RM8,000.
  • Potongan pinjaman kepada pelajar daripada isi rumah B40 yang mendapat keputusan kelas pertama.
  • Menghapus kira baki hutang kepada peminjam yang berusia 60 tahun dan ke atas dan berpendapatan kurang daripada RM4,000 sebulan, yang memanfaatkan 350 peminjam dengan kos RM4.2 juta.
  • RM100 juta diperuntukan sebagai persediaan atlet ke Sukan Olimpik 2020 di Tokyo dengan harapan membawa pulang pingat emas pertama negara.
  • RM10 juta untuk membangun dan menggalakkan E-Sports, sebagai sebuah aktiviti dan industri yang diminati oleh generasi muda, yang melibatkan jurutera perisian dan pemaju permainan digital.
  • Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM1.2 bilion bagi tahun 2019 berbanding RM1.1 bilion tahun 2018 bagi memastikan kemajuan syiar Islam tidak terjejas.
  • Sejumlah RM150 juta disediakan bagi melaksanakan program termasuk pembinaan masjid dan surau di seluruh negara, inisiatif ‚ÄėKhaira Ummah‚Äô untuk melahirkan lebih ramai profesional di kalangan huffaz dan modul pembelajaran agama dengan penggunaan braille.
  • Kerajaan akan meneruskan Insentif Penerbitan Filem di Malaysia (FIMI) dengan peruntukan RM30 juta. Tambahan, Khazanah akan menyediakan peruntukan RM100 juta untuk FIMI yang khusus bagi penerbitan filem di studio Pinewood di Iskandar Johor.
  • Kerajaan juga akan menguatkuasakan Standard Mandatori Mengenai Harga Capaian (MSAP) yang dijangka akan menurunkan harga jalur lebar talian tetap sekurangnya 25% pada hujung tahun 2018.
  • Khazanah Nasional Berhad akan membangunkan 80 ekar tanah di Subang sebagai hub aeroangkasa bertaraf dunia.
  • RM30 juta bagi membantu semua pekebun kecil kelapa sawit mendapatkan pengiktirafan persijilan Malaysian Sustainable Palm Oil (MSPO).
  • RM2.46 bilion bagi kerja menaik taraf dan memulihara landasan keretapi untuk mempertingkatkan infrastruktur pengangkutan negara.
  • Menjadikan tanah seluas 380 ekar di Pulau Indah sebagai Zon Perdagangan Bebas untuk menyokong dan memangkin aktiviti perkapalan dan logistik di Pelabuhan Klang.
  • RM30 juta bagi membantu semua pekebun kecil kelapa sawit mendapatkan pengiktirafan persijilan Malaysian Sustainable Palm Oil (MSPO).
  • Kerajaan akan menyediakan Insentif Pengeluaran Getah dengan peruntukan sebanyak RM50 juta bagi membantu mengurangkan kesan kejatuhan harga getah kepada pekebun kecil. Pekebun kecil akan menerima sokongan pendapatan daripada IPG jika harga getah jatuh bawah RM2.20 sekilogram.
  • Geran sepadan RM100 juta akan disediakan kepada syarikat swasta bagi program promosi dan pemasaran pelancongan antarabangsa untuk meningkatkan angka ketibaan pelancong.
  • Kerajaan komited untuk menjadikan Pulau Pangkor sebagai pulau bebas cukai untuk merealisasikan potensi sebenar pulau tersebut.
  • Taraf Pulau Langkawi sebagai pulau bebas cukai akan juga diperkembangkan lagi.
  • Membina dan menaiktaraf jalan raya, jalan luar bandar dan jambatan dengan peruntukan RM926 juta.
  • Meluaskan akses bekalan elektrik dan air di luar bandar dengan peruntukan RM694 juta dan RM738 juta masing-masing.
  • Memperuntukkan RM85 juta untuk kampung baharu bagi tujuan menaiktaraf dan memulihara infrastruktur asas seperti jalan raya, dewan komuniti dan kawasan lapang.
  • Bagi penempatan FELDA, Kerajaan akan menyediakan peruntukan RM100 juta bagi menaiktaraf jalan, RM160 juta bagi projek sistem bekalan air, RM35 juta bagi projek membina dan naiktaraf bangunan serta projek pemasangan lampu jalan
  • Peruntukkan RM10 juta disediakan untuk menambah 50 Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) di bangunan Kerajaan ke arah meringankan bebanan kerja ibu yang bekerja.
  • Kerajaan akan memperuntukkan RM286.8 juta untuk perbelanjaan mengurus Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), iaitu peningkatan 18.5% daripada RM242.1 juta yang diperuntukkan tahun lepas.
  • Kerajaan mencadangkan bayaran khas sebanyak RM500 kepada semua penjawat awam gred 54 dan bawah. Bayaran khas sebanyak RM250 juga akan diberi kepada pesara kerajaan. Jumlah bayaran khas ini melibatkan kos RM1 bilion.

Itulah serba sedikit mengenai Belanjawan 2019 yang telah dibentangkan setelah mendapat input daripada pelbagai pihak. Mampukah Belanjawan ini membawa ekonomi Malaysia ke satu tahap yang lebih baik? Wallahualam.

Apa pandangan anda?
Tinggalkan di ruang komen di bawah…

Sumber dari Mstar dan Laman Web Rasmi Belanjawan 2019.

Teknik Beli Rumah Lelong 2017

Anda nak beli rumah tapi….semua rumah harganya mahal kat Malaysia ni ?
Tapi…bukankah orang kata rumah lelong ni murah ?
Ada tak peluang saya nak beli rumah lelong yang murah kat bandar ni ?
Macammana saya nak tahu teknik yang “TERBUKTI” dan “BERHASIL” untuk beli rumah lelong ni ?

 

Tentu anda tertanya tanya adakah peluang orang orang macam kita sekarang ni untuk memiliki sebuah rumah yang boleh kita letak keluarga kita di dalamnya dengan selamat ?

Apa lagi soalan-soalan yang berkaitan dengan rumah yang sering bermain di dalam kepala anda sekarang ?

  • RUMAH MAHAL
  • DUIT TAK CUKUP
  • BANK SUSAH NAK LEPASKAN LOAN
  • TAK ADA ORANG NAK AJAR

 

Pasti anda berminat kan kalau saya cuba sedaya upaya saya untuk membantu anda memahami dengan lebih lanjut lagi mengenai bidang hartanah ni… Ye la, nak beli rumah ni bukannya komitmen rendah. 30 tahun tu nak membayarnya balik ke bank. Tu kita tengok kengkawan kita yang lain tu pun, ada rumah diaorang yang dah kena lelong. Sp kita, taknaklah jadi camtu kan ?

 

Inilah yang saya nak kongsikan dengan anda!

Apa kata anda rebut peluang ini ? Sementara saya masih lagi buka peluang ini. Jangan kata abang tak payung.

uuh..uhh…

Apa peluang tu? Bagitaulah…

 

Ok. Baiklah.
Sempena hujung tahun ni, saya dan seluruh keluarga Satu Solution dan komuniti Kelab Hartawan Hartanah khususnya ingin mengajak anda untuk turut serta dalam kelas “Otai Rumah Lelong” yang akan dianjurkan pada cuti awam Krismas ini…
Yup. Mungkin anda telah pun ada plan anda sendiri, sempena cuti sekolah ni kan ? Saya faham. Tapi sebab itu juga saya buka peluang ini bagi mereka yang sanggup berkorban sedikit sekarang untuk masa depan yang lebih cemerlang.

 

Rumah Pertama

Apa itu “Otai Rumah Lelong” ?
– Kelas Intensif Rumah Lelong yang dikendalikan oleh Tuanbri Hashim
– 1 hari padat dengan info dan teknik yang akan dibongkarkan oleh salah seorang peneraju Pelabur Hartanah Rumah Lelong Bumiputera.
– Ketahui 3 cara untuk beli Rumah Lelong yang murah dalam kawasan Kuala Lumpur dan Selangor.
– Dan banyak lagi yang akan dibongkarkan dan dikongsikan di dalam kelas khas ini.

 

Berminat ?

Whatsapp ke Admin “OtaiRumahLelong” (010.250.9115) maklumat berikut :
1. Nama Anda

2. Negeri Anda

3. Kod ORL

 

Contoh : “AbuBakar Kedah ORL”

 

PERHATIAN!

Buat 10 orang pertama sahaja, anda cuma perlu bayar yuran sebanyak RM110 sahaja!
(selepas Diskaun lebih daripada 50% drpd harga asal)

Harga yang ditawarkan adalah jauh lebih murah drpd apa yang diiklankan di laman sesawang www.OtaiRumahLelong.com.

Tak percaya? Anda boleh lihat sendiri.

Tapi ingat…ianya terhad kepada 10 orang pertama yang whatsapp utk mendapatkan diskaun tersebut!.
Selepas itu, harga akan naik kembali normal.

Property Investment Talk For MSU Students 2016

Wau! What a day! Penat tak terkira hari ini…selepas semalam berkongsi dengan student Management & Science University di MSU Shah Alam. Saya berharap sangat apa yang saya kongsikan dengan mereka boleh menjadi pedoman untuk hidup mereka sekarang dan masa depan. Ada lebih kurang hampir 20 tips yang saya kongsikan untuk mereka gunapakai dalam hidup mereka sekarang sebagai pelajar dan juga selepas mereka habis belajar.

 

Best ke talk saya semalam tu ?

Hhmmm…tu kenalah¬†tanya pelajar-pelajar MSU Shah Alam yang hadir semalam.

Berdasarkan apa yang saya dapat respon drpd lecturer senior mereka, the students like it very much! And they for sure will invite me again! wow! Hilang sikit penat saya tu…hehehe…

 

Tapi kalau ikutkan saya punya benchmark, saya personally agak kecewa dengan talk saya semalam. Ada beberapa perkara yang saya nak tapi tak dapat. Nak tahu ke ? Nak ke saya share apa perkara tu ? Tak payah la kot yea… cuma siapa yang kenal dan pernah bekerja dengan saya, mesti tahu betapa cerewetnya saya. Saya nak semuanya almost perfect…. bukan perfect 100%. Sebab saya tahu itu ialah mission impossible…kan ?

Ok. Berbalik pada presentation saya tu, ianya bertajuk “How To Be A Real Estate Millionaire”. ¬†Saya agak goyang juga nak share tajuk ini, sebabnya peserta peserta yang hadir adalah pelajar dan mereka belum pun keluar daripada kepompong universiti. Jadi agak sukar untuk mereka melakar jalan hidup mereka sendiri, apatah lagi nak mengorak langkah menjadi seorang Jutawan Hartanah… Kalau ada students MSU Shah Alam yang baca artikel ini, tolong tinggalkan pendapat anda di bawah. TQ!

Namun saya juga mempunyai pendapat, bahawa jalan untuk menjadi Jutawan Hartanah sebenarnya bermula pada hari ini. Ya! Jika anda ada hasrat untuk menjadi seorang jutawan hartanah, mulakan sekarang! Jangan tertangguh tangguh lagi… nak tunggu apa lagi ? ¬†Mulakan dengan apa saja yang ada di tangan.. Faham ke ? Seperti contoh, baca 1 buku hartanah. Ada kan buku yang korang dah beli tapi korang simpan je kat rumah kan ? Tak habis baca lagi kan ? ¬†So, itulah langkah awal yang korang patut ambik untuk menjadi seorang Jutawan Hartanah. Bukannya MESTI hadir ke seminar hartanah anjuran Tuanbri (promote sikit…) walaupun seminar hartanah tersebut telah berjaya mengubah mindset ramai anak anak muda Muslim di Malaysia.
Oklah coretan saya setakat ini. Bulan depan pula ada jemputan lain pula daripada Institusi Pendidikan Tinggi Awam. Nanti saya bagitau subscibers saya maklumat lengkap di mana dan bila. Saya jemput anda untuk turut hadir bersama.

Anda dah jadi subscriber saya ?
Kalau belum, sila SMS “hartanah” ke 010.250.9115 (No admin SatuSolution) ¬†dan kami akan menghubungi anda untuk sebarang event yang akan diadakan.
Adios guys!

Program TUBE SME CORP 2016 utk Usahawan Belia

Pernah dengar program TUBE SME Corp ni yang dianjurkan oleh SME Corp? Program TUBE SME Corp ini ialah satu program KHUSUS utk belia berumur 18 sehingga 30 tahun yang mempunyai MINAT untuk buat bisnes. Siap di hujung program nanti, ada geran sebanyak RM15,000 menanti untuk mereka yang berjaya.

Tube SME Corp 2016

Tube SME Corp 2016

Ini satu perkongsian pengalaman salah seorang bekas peserta TUBE yang lepas :
(baca sampai habis tau!)

======  Ini Kisah TUBE Aku  ======

Nak Duit RM15,000 Tak?
Jom Join Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE SME Corp).

 

Nak tanya sikit ni.
Korang pernah dengar tak pasal TUBE?
Korang tau tak apa benda alah TUBE ni?
Eh, ni bukan tube tayar basikal ke, motor ke apa.
Jangan salah faham pulak ye.

Haaaa,, meh bekas peserta TUBE ni nak cerita sikit pengalaman yang ada.
Moga-moga boleh jadi panduan buat korang yang membaca.

 

Ok, TUBE ni sebenarnya dana yang diberikan oleh kerajaan kepada uasahawan muda. Dana ni dalam bentuk geran dan disalurkan melalui TUBE SME Corp. Kiranya korang tak perlu bayar balik dah. Sesiapa yang berjaya join program ni, akan dapat RM15,000 (direct cash masuk akaun bank). Best kan? Sebelum ni sesiapa yang berusia bawah 40 tahun boleh apply TUBE. Tapi sekarang dibuka untuk korang yang berusia dari 18-30 tahun je.

 

Tapi, bukan senang-senang nak dapat. Mesti ada langkah-langkah yang korang kena buat. Pertama sekali, korang kena isi borang kat laman web TUBE. Korang kena buat karangan pendek berkenaan sebab korang apply geran tu. Pastu, apa korang nak buat bila dah dapat duit tu. Senang cerita, perancangan bisnes korang la.

 

Bila dah ‘settle’ hantar karangan tu, korang just tunggu je diorang ‘reply’ sama ada karangan yang ditulis tu lulus ke tak. Kalau lulus, korang kena jawab beberapa soalan pulak. Tapi mudah je soalan tu. Just jawab YA atau TAK je. Pastu, baru la korang akan dipanggil untuk sesi interview pulak.

 

Masa interview tu, tak perlu la nak skema sangat. Jawab je soalan pegawai-pegawai tu semua dengan yakin. Pastikan jawapan tu memang dari hati korang, bukan hafal dari mana-mana buku ye. Bak kata orang “apa yang terluah dari hati, akan sampai ke hati jua”. Haaaa,, gitu la cara yang saya guna masa interview TUBE dua tahun lepas. Masa tu saya tunjuk je ekspresi yang saya betul-betul perlukan geran tu. Gaya bahasa pun selamba je.Tapi bukan buat-buat.

 

Lepas selesai interview tu, korang tunggu je jawapan sama ada korang terpilih atau tak. Andainya terpilih, korang kena join kursus keusahawanan yang TUBE SME Corp anjurkan. Masa saya dulu, kursus 2 minggu je. Tapi sekarang dah 3 minggu. Sebenarnya, kitorang peserta TUBE 1.0 la yang request masa lebih. Kebanyakan kitorang bagi feedback, tak cukup tempoh 2 minggu sebab padat sangat. Terkejar-kejar nak cover semua modul. Tapi bagus la untuk korang kan? Takde la ‘berasap’ kepala nanti. Hehehe.

 

Ok, masa minggu pertama, korang kena buat aktiviti lasak PLKN dulu. Tujuannya untuk bina kekuatan mental dan fizikal sebagai usahawan. Nanti ada la kawad, flying fox, masuk hutan semua tu. Yang agak-agak geli dengan pacat, mohon bertabah la ye. Bersiap-sedia je (hahaha). Pastu, masa minggu kedua dan ketiga baru korang akan masuk kelas. Belajar pasal asas-asas perniagaan macam pemasaran, jualan, rekod perakaunan, cara kira margin keuntungan, dan banyak lagi la. Sebab tu kena tambah lagi seminggu untuk modul ni.

 

Lagi satu, masa ni korang akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Pastu korang kena buat tugasan luar. Kena pergi jual barang kat orang awam dekat tempat yang diorang tentukan. Barang apa nak jual? Semua tu ikut kreativiti korang. Group saya hari tu jual perfume. Pastu ada group yang sangat kreatif, diorang buat kerongsang daripada kain dan jual (group ni menang tugasan). Ada jugak group yang pergi beli je pen murah dekat Mydin Mall, pastu jual balik dengan harga RM1 sebatang. Ada group yang jual kek, kuih, air dan macam-macam lagi. Penat tapi seronok!

 

Haaaaa,, panjang kan step yang korang kena buat? Banyak kan benda nak kena tempuh? Rilek la, kata nak dapat RM15,000. Ingat ada ke orang nak bagi mudah-mudah je? Follow je semua modul selama 3 minggu. Lepas dah selesai semuanya, insyaALLAH korang MESTI dapat geran tu. Cuma pembayaran geran akan dibuat secara berperingkat. Ada yang dapat cepat, ada yang lambat sikit.

 

Sebelum nak dapat geran tu, korang kena pastikan yang korang dah daftar perniagaan atas nama korang secara INDIVIDU. Daftar Enterprise je. Bukan PLT, bukan Sdn.Bhd. Dan korang kena ada akaun bank atas nama peribadi jugak, bukan atas nama company. Semua ni sebab nak elakkan daripada orang lain ambil kesempatan. Korang yang penat lelah redah hutan, berasap kepala belajar ilmu bisnes bagai, tiba-tiba orang lain selamba nak ambil duit tu? Memang tak la kan.

 

Lepas dah settle semua tu, korang emailkan segala dokumen yang SME Corp perlukan. Pastu, tunggu je duit masuk. Nanti, pegawai diorang akan maklumkan. Kalau rasa lambat sangat, korang call je update dengan pegawai yang bertugas.

 

Punya panjang lebar cerita kat atas tu, just langkah-langkah untuk dapatkan geran je. Sekarang baru nak masuk bab kelebihan program TUBE ni. Antara kelebihannya, memang sangat bagus untuk korang yang perlukan modal untuk mulakan bisnes atau nak kembangkan lagi bisnes sedia ada. Pastu, korang boleh kukuhkan lagi ilmu-ilmu asas perniagaan yang korang ada. Kalau yang zero ilmu bisnes, memang banyak benda baru korang akan belajar.

 

Selain tu, pihak SME Corp akan bagitau jugak info pasal program-program lain yang sesuai untuk perkembangan bisnes akan datang. Pastu ada jugak dijemput usahawan-usahawan yang dah berjaya untuk kongsikan segala ilmu dan pengalaman diorang dalam bisnes. Masa saya hari tu, salah seorang usahawan yang dijemput adalah Hairuddin Omar (pemain bola sepak tempatan). Dia dah berjaya dengan bisnes pelbagai jenis sambal dan perencah jenama “Adeq Sue”.

 

Korang jugak akan dipantau selama setahun untuk kenalpasti sejauh mana tahap perkembangan bisnes korang. Dalam tempoh pantauan tu, korang perlu report la apa korang buat dengan duit geran tu. Pastu, ada sorang Mentor yang akan pantau. Apa-apa masalah, boleh rujuk Mentor korang.

 

Tapi, kelemahan paling ketara dalam program TUBE ni berkaitan dengan Mentor la. Sebabnya, Mentor yang ditugaskan untuk buat pantauan tu macam tak berfungsi sangat. Kewujudan diorang ni macam sekadar nak penuhi syarat je. Mungkin diorang semua pegawai yang memang dah terikat dengan kerja hakiki di SME Corp, pastu nak kena pantau perkembangan bisnes kita pulak. Sorang Mentor handle lebih kurang 10 orang peserta. Memang masak la diorang nak layan kerenah setiap orang. Huhu…

 

Lagi satu yang sadisnya, adik-beradik bekas peserta TUBE dah tak boleh join program ni lagi. Tak kisah la adik, abang atau kakak korang buat bisnes lain pun, tetap tak boleh. Walaupun korang tak pernah terlibat dengan bisnes adik-beradik korang, masih jugak tak diterima. Tapi, kalau adik-beradik korang nak cuba jugak boleh je. Mana tahu memang rezeki, dapat jugak kan! Rezeki tu kan rahsia ALLAH, tak gitu?

 

So, setakat ni je yang boleh saya kongsikan. Sedikit pengalaman yang tak seberapa pun, tapi sangat bermakna. Untuk korang yang dah apply dan bakal apply TUBE SME Corp ni, good luck! Semoga terus berjaya. Ada rezeki, pasti dapat. Kalau takde tu, mesti ada rezeki yang lebih baik. Yakin je, ok! ???

 

Hasil Nukilan : -Fathiah AB-

==========  The End   ============

Cepat Join!
Sebabnya : Tarikh akhir utk submit application ialah 15 Jun 2016.

Klik untuk daftar–> SME Corp

TUBE 2016

Syarat-syarat untuk menyertai TUBE SME CORP 2016 ini :

  1. Pemohon mesti membaca serta memahami konsep pelaksanaan Program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE SME Corp) sebelum mengemukakan permohonan
  2. Permohonan dalam talian dibuka mulai 01 Jun 2016 sehingga 15 Jun 2016 sahaja.
    Permohonan sebelum atau selepas tarikh yang ditetapkan tidak akan diterima.
  3. Permohonan boleh dibuat sekali sahaja.
  4. Tarikh-tarikh penting (tertakluk kepada pindaan) adalah :-
    • Permohonan dalam Talian – 01 Jun 2016 – 15 Jun 2016
    • Sesi Temuduga – Ogos / September 2016
    • Kemasukan Ke Kem (Fasa 1 & 2) – 2 – 22 Oktober 2016 (21 Hari)
    • Pelaksanaan Perniagaan & Pemantauan (Fasa 3) – November 2016 – Oktober 2017
  5. Sila pastikan emel yang digunakan semasa Pendaftaran ID adalah aktif dan sah.
  6. Sila lengkapkan semua soalan di setiap Seksyen dengan maklumat yang tepat dan betul sebelum menekan butang “Sah & Hantar”
  7. Sebarang pengemaskinian maklumat tidak boleh dilakukan setelah anda menekan butang “Sah & Hantar”.
  8. Bukti penerimaan permohonan adalah melalui emel yang telah didaftarkan.
  9. Berdasarkan kepada dasar dan prosedur yang diterima pakai, SME Corp. Malaysia berhak untuk meminda, mengganti, membatal atau mengubah mana-mana terma dan syarat permohonan ini pada bila-bila masa tanpa memberi notis terlebih dahulu. Keputusan penilaian permohonan adalah muktamad dan sebarang surat-menyurat atau rayuan tidak akan dipertimbangkan.

 

Lepas korang dah baca ni, mesti korang nak join kan ?

 

Jangan lupa mention “Tuanbri.com” banyak kali dalam program tu nanti!
Ada apa apa soalan, sila tinggalkan komen anda di bawah.
Nanti kita buat kelas lanjutan untuk usahawan belia pula di Satu Solution Corp…

 

Dah pernah join TUBE SME Corp? Kongsikan pengalaman anda!

STRATEGI MEMBELI RUMAH PERTAMA UNTUK GOLONGAN MUDA

rumah pertama untuk golongan muda

Rumah Pertama untuk Golongan Muda. Golongan muda pada masa kini pastinya mempunyai impian untuk memiliki rumah idaman sendiri. Sudah berkerjaya pastinya ingin hidup berdikari dan tidak mahu terlalu membebankan ibubapa dan keluarga yang lain. Mungkin inilah masanya untuk kita membuktikan bahawa golongan muda seperti kita juga layak untuk memiliki rumah pertama sendiri.

            Untuk membeli sebuah rumah, kita hendaklah sentiasa peka dari pelbagai sudut supaya tidak akan ada sebarang masalah apabila kita tinggal dirumah yang sudah dibeli kelak. Disini, saya ingin kongsikan strategi membeli rumah pertama untuk golongan muda daripada perspektif saya sendiri. Mungkin serba sedikit boleh membantu golongan muda seperti anda dan saya untuk memiliki rumah pertama yang diidam-idamkan.

Cari rumah ikut kemampuan

  • Pertama sekali apabila anda ingin membeli rumah, pastikan rumah yang anda mahukan itu bersesuaian dengan kemampuan anda ataupun lebih mudah sebuah rumah harga mampu milik. Kebiasaan anggaran harga mampu milik ini, mungkin RM150,000 hingga RM300,000.

 

Periksa kelayakan pinjaman

  • Strategi kedua membeli rumah pertama untuk golongan muda ialah anda harus pastikan status kewangan anda melayakkan anda untuk membuat pinjaman. Ini kerana untuk memastikan anda dapat membuat pembayaran pinjaman dengan baik. Untuk membuat pinjaman, terpulang kepada anda untuk memilih dari pihak bank mana yang anda ingin membuat pinjaman. Kalau dari pandangan saya, seeloknya pilih pihak bank yang mempunyai syarat yang longgar.

 

Jumpa dengan perunding hartanah

  • Memandangkan prosedur jual beli rumah bukanlah mudah kerana anda perlu berurusan dengan peguam dan sebagainya, bertemu dengan perunding hartanah adalah cara yang terbaik untuk mendapatkan rumah idaman anda. Ini juga memudahkan urusan jual beli rumah dan perunding hartanah juga boleh mencadangkan rumah-rumah yang terbaik untuk anda miliki.

 

Lihat kawasan persekitaran rumah

  • Setelah mendapatkan cadangan rumah yang anda inginkan daripada perunding hartanah, cuba lihat dahulu kawasan persekitaran rumah tersebut. Lihat dari segi kawasan, selamat dan mempunyai kawalan keselamatan. Lihat juga kejiranan rumah tersebut dari segi bangsa mahupun golongan seperti keluarga, orang asing ataupun pelajar.

 

Cari rumah yang mempunyai banyak kemudahan

  • Rumah yang dicadang itu dekat ataupun tidak dengan kemudahan. Contohnya, supermarket atau kedai-kedai runcit, sekolah, masjid, klinik dan yang penting sekali dekat dengan pengangkutan awam. Ini adalah untuk kepentingan anda juga supaya memudahkan kehidupan harian nanti.

 

Periksa keadaan rumah

  • Jangan sesekali anda terus bersetuju untuk membeli rumah tersebut tanpa anda memeriksa sendiri keadaan rumah. Beritahu kepada perunding hartanah untuk membawa anda memeriksa keadaan rumah. Setelah perunding hartanah bersetuju, pastikan anda membuat pemeriksaan sepenuhnya dengan teliti. Periksa ruang tamu, bilik tidur, dapur, tandas ada kerosakan atau sebarang kebocoran dan sebagainya.

 

Sentiasa mengikuti perkembangan urusan jual beli

  • Dengan segala perincian dan anda berpuas hati dengan rumah yang dicadangkan tersebut, serahkan segala urusan jual beli rumah kepada perunding hartanah untuk menguruskan prosedur tersebut untuk anda. Pastikan anda sentiasa mengikuti perkembangan prosedur jual beli anda dengan perunding hartanah.

 

Semoga apa yang saya kongsikan dapat memberi manfaat atau faedah kepada anda semua. So, apa tunggu lagi siap sediakan diri anda untuk memiliki rumah pertama sendiri. Sekian, terima kasih.

Semoga berjaya!

6 Tips Membeli Rumah Lelong

 

Rumah Lelong

Harga rumah baru yang terlalu mahal membuatkan ramai orang lebih memilih membeli rumah lelong. Untuk membeli sebuah rumah lelong bukan perkara yang mudah, banyak aliran proses yang perlu dititikberatkan dan difahami. Takde jalan shortcut dalam pelaburan rumah lelong. Memang terdapat banyak risiko tapi tak perlu risau kalau kita faham setiap langkah-langkah aliran proses rumah lelong ini pasti semuanya akan berjalan lancar. So, saya ingin kongsikan tips mudah membeli rumah lelong. Mana tahu dapat dijadikan panduan kepada korang semua.

 

 

Kenal pasti rumah yang ingin di beli

  • Buat survey, pergi sendiri ke kawasan perumahan yang hendak dilelong. Lihat harga lelongan dan harga pasaran rumah di kawasan tersebut. Kalau harga pasaran rumah tersebut 150k dan di lelong dengan harga 80k, memang berbaloi untuk korang beli.

 

Lihat keadaan rumah atau ‚Äúsite visit‚ÄĚ

  • Buat pemeriksaan hartanah tersebut, pastikan rumah itu berbaloi untuk dibeli. Lihat keadaan kawasan rumah, kalau rumah yang dilelong itu masih berpenghuni, minta kebenaran untuk melihat keadaan rumah (jika boleh) atau cari maklumat tentang sikap penghuni rumah tersebut dengan jiran-jiran.

 

Semak dan kira kelayakan pinjaman

  • Semak dan kira kelayakan korang samaada layak membuat pinjaman ataupun tidak. Terlebih dahulu, buat semakan CCRIS (Central Credit Reference Information System) dan rekod CTOS korang. Lepas itu, kira kadar Debt Service Ratio untuk memastikan berapa peratus komitmen bayaran pinjaman bulanan berbanding dengan pendapatan bulanan korang. Kebiasaannya, pihak bank menggunakan DSR untuk menentukan berapa jumlah pinjaman yang layak korang dapat.

 

Dapatkan Proclamation of Sale (POS) atau pengisytiharan jualan

  • Dapatkan POS atau Pengisytiharan Jualan daripada pelelong atau mana-mana website berbayar. Call atau terus berjumpa pelelong tersebut untuk dapatkan maklumat atau apa-apa yang korang tak faham dalam pengisytiharan jualan tersebut.

 

Beli bank draft

  • Setelah faham segala maklumat, korang perlu beli bank draft sebelum datang membida. Pembelian bank draft hendaklah mengikut jumlah harga yang telah di tetapkan samaada 5% atau 10% daripada harga jualan. Tulis bank draft atas nama bank yang telah dinyatakan di dalam pengisytiharan jualan. Pastikan ejaan semua betul.

 

Datang awal dan bawa kad pengenalan diri

  • Datang awal pada hari pembidaan sekurang-kurangnya 30 minit sebelum lelongan untuk membuat pendaftaran. Pastikan juga korang bawa kad pengenalan diri dan salinan kad pengenalan. Ini penting, sewaktu pendaftaran anda harus menyerahkan bank draft dan salinan kad pengenalan.

 

Tips di atas adalah panduan asas untuk membeli rumah lelong. Bagi mereka yang baru untuk mencuba membuat bidaan, berhati-hati sebaiknya tanya pandangan atau pengalaman orang yang lebih professional dalam bidang hartanah. Semoga tips yang saya kongsikan dapat dijadikan panduan kepada semua.

Terima kasih.

6 Tips Mudah Beli Rumah Pertama

Rumah Pertama

 

Beli rumah pertama anda sendiri. Sudah penat menyewa rumah, tengok kawan-kawan yang lain semua dah mempunyai rumah sendiri.

Mesti ada angan-angan nak buat decoration rumah cantik-cantik mengikut impian yang lama terpendam. Tak kan selamanya nak menyewa rumah bukan?

So, ada beberapa perkara yang perlu dilalui dan diambil berat dalam memastikan prosedur membeli rumah pertama anda berjalan lancar.

Jom cuba tips mudah beli rumah pertama dibawah ini.

  1. Semak status kewangan
  • Pertama sekali jika anda ingin beli rumah pertama, semak dahulu status kewangan anda.
    Ini adalah untuk membuat pinjaman rumah dengan bank. Pastikan tiada masalah dengan status kewangan anda untuk memudahkan pinjaman diluluskan oleh pihak bank. Apa yang nak kena check ? Semak CTOS dan CCRIS.

 

  1. Anggarkan bajet mengikut kemampuan
  • Anggarkan bajet mengikut status kewangan anda. Tahu ke cara untuk buat bajet ?
    Pastikan rumah yang anda inginkan itu bersesuaian dengan kemampuan.
    Masukkan sekali anggaran untuk kos-kos yang bakal dikeluarkan seperti renovation, bayaran faedah pinjaman serta cukai-cukai yang harus dibayar.
    Selain itu, pastikan juga anda mampu untuk membayar pinjaman setiap bulan dengan baik.

 

  1. Bertemu dengan perunding hartanah
  • Memandangkan prosedur jual beli rumah tidak terlalu mudah dan anda tidak yakin untuk menguruskan semuanya sendiri. Perunding hartanah sedia untuk membantu menguruskan prosedur beli rumah pertama anda. Selain itu, perunding hartanah juga boleh mencadangkan rumah seperti yang anda mahukan.

 

  1. Membuat kaji selidik kawasan perumahan
  • Jika sudah mendapat rumah yang anda mahukan itu, cuba buat dahulu kaji selidik kawasan perumahan tersebut. Bagus atau tidak hartanah tersebut, selamat dan selesa untuk didiami, lihat juga kejiranan rumah tersebut. Selain itu, pastikan juga rumah yang anda mahukan itu dekat dengan kemudahan seperti sekolah/masjid, supermarket/kedai runcit dan pengangkutan awam.

 

  1. Membuat pemeriksaan keadaan rumah
  • Hal ini faktor terpenting untuk anda lakukan. Yela sebab yang hendak duduk anda, pasti anda mahukan rumah yang selesa bukan? Sebelum bersetuju untuk membeli rumah tersebut, buat pemeriksaan rumah. Pastikan anda membuat pemeriksaan dengan teliti. Periksa ruang tamu, bilik tidur, dapur, tandas, pintu masuk dan pintu belakang ada kerosakan atau sebarang kebocoran.

 

  1. Sentiasa follow-up dengan perunding hartanah
  • Setelah berpuashati dengan rumah tersebut, serahkan urusan jual beli rumah kepada perunding hartanah untuk menguruskan prosedur jual beli rumah. Tetapi, jangan pula serah bulat-bulat kepada perunding. Anda harus sentiasa buat follow-up dengan perunding hartanah untuk mengelakkan sebarang masalah berlaku nanti.

 

Kesimpulannya, tidak rugi untuk membeli sebuah rumah.
Sekurang-kurangnya, kita dah ada pengalaman memiliki rumah sendiri.

Lagi-lagi kita boleh melakukan apa sahaja untuk membuatkan rumah pertama yang kita beli itu menjadi rumah idaman kita.

Mana tahu, ada rezeki lain pula nanti untuk memiliki rumah kedua.

 

 

5 Cara Simpan Duit Beli Rumah Idaman

Rumah Idaman Beli Rumah Idaman? Setiap orang sangat menginginkan rumah idaman .Lagi-lagi pasangan yang baru mendirikan rumah tangga. Mestilah nak kan privasi. Memiliki rumah idaman sendiri akan memudahkan kehidupan bagi pasangan yang baru berkahwin. Jadi, sangat-sangat harus untuk memiliki rumah sendiri atau rumah idaman yang korang selalu angan-angankan masa zaman kanak-kanak dahulu. Tetapi, dihimpit dengan masalah kewangan menjadikan korang patah semangat untuk memiliki rumah idaman. Jangan risau, mari cuba tips atau cara simpan duit untuk beli rumah idaman anda itu. Check it out!

1)Mempunyai pendapatan tetap

  • Untuk membeli rumah idaman, pastikan korang mempunyai pendapatan tetap. Semak status kewangan, adakah masih mempunyai baki yang mencukupi dari duit gaji untuk membuat simpanan. Jika tidak, cari pekerjaan lain yang boleh mengukuhkan pendapatan anda.

2)Tentukan target simpanan

  • Tentukan dahulu pada waktu bila korang ingin beli rumah. Jika korang rancang untuk membeli rumah pada tahun berikutnya, tetapkan jumlah simpanan dan berapa lama untuk korang menyimpan.

3) Buat senarai perbelanjaan

  • Senaraikan setiap perbelanjaan korang setiap minggu, bulan dan tahun. Rekodkan juga setiap keluaran duit. Dari situ, korang boleh buat analis apa yang perlu dan tak perlu untuk korang. Ini untuk memudahkan, simpanan duit untuk beli rumah idaman itu.

4) Tambahkan pendapatan

  • Cuba berusaha untuk tambahkan lagi pendapatan. Contohnya, korang boleh belajar buat side income dengan cara bisnes online, dropship atau agen untuk sesuatu produk.

5) Disiplinkan diri

  • Disiplin diri perkara yang paling penting sekali korang kena terapkan dalam diri. Takde disiplin macam mana nak menyimpan, kata nak ada rumah idaman. So, sentiasa disiplin dalam menyimpan duit. Utamakan dahulu keperluan daripada kemahuan.

Sebenarnya, banyak cara boleh kita praktikkan untuk simpan duit. Terpulang kepada diri kita sendiri macam mana dan bagaimana untuk kita menyimpan duit. Kita yang nak benda tu, kita kena usaha sendiri. Biarkan sesiapa yang memperkecilkan usaha kita, bukannya mereka nak tolong pun. Tetap usaha semampu boleh. U can do it!

 

Episod 6 Sediakan Payung Sebelum Rumah

Setiap hari isnin, jam 7,30 malam slot Sediakan Payung Sebelum Rumah akan ditayangkan di Astro Oasis dan Astro Maya HD. Episod pada minggu ini sudah masuk ke episod ke 6, yang bertajuk Sewa atau Beli ?

 

Dalam episod ini, program Sediakan Payung Sebelum Rumah ingin membawa penonton ke satu diskusi ilmiah yang sering menjadi tanda tanya di kalangan kita.

Stratgei mana  lagi bagus?
Beli rumah untuk kita sewa kan atau
Beli rumah untuk kita jual balik nanti ?

Strategi ini berbeza mengikut kemampuan kewangan masing-masing. Saya nasihatkan supaya kita semua ukur baju di badan sendiri. Jangan nak ikut orang je. Jangan nak main redah ke. Sediakan Payung Sebelum _______.

Bahayakan kalau tersalah langkah?
Ini bukannya hutang 2 ke 3 ratus sahaja. Malah mungkin mengikat kita sehingga 30 tahun. Fuuhh..berpeluh nanti kita.

Bila beli untuk sewa, kita kena melihat daripada sudut yang berbeza dengan jika kita guna strategi beli dan jual. ¬†Strategi beli dan jual ni lebih FAMOUS orang panggil “flipping”. Kita flip property tu macam kita flip lempeng bila bahagian bawah dia masak. Hah! Faham ke ?

Baik kita tengok dulu slot Sediakan Payung Sebelum Rumah ni dan kita faham dulu intipati pengisian. Baru syok nak diskus lepas tu kan ?

Apa kata anda ?

Sempat tak tonton program ni malam karang ?

Sediakanpayungsebelumrumah

Jangan lupa snap gambar dan hashtag kan #sediakanpayung.
Lepas tu tinggalkan komen atau apa yang anda belajar.

Boleh ?

ikhlas,

Tuanbri

 

 

Cara Semak CCRIS secara offline atau online

Ramai yang bertanya kepada saya, apa cara nak semak CCRIS tu? Boleh ke semak ccris tu secara online? Kena check offline je ke ? Maksud semak offline ni ialah kita pergi ke cawangan BNM (Bank Negara) dan check ccris kita di situ.

 

Anda pasti tercari cari kan cara untuk check ccris. Oleh itu anda sedang membaca artikel yang betul. Saya akan cuba terangkan kepada anda bagaimana nak check CCRIS anda dengan cara yang mudah.

CCRIS Report

Contoh laporan CCRIS

Apa itu CCRIS?

Kenapa kita kena check CCRIS ni sebelum kita nak apply loan rumah? Ini kerana semua bank di Malayia seperti Maybank, CIMB atau RHB Bank setiap bulan akan menghantar info pelanggan mereka yang mempunyai kemudahan bank seperti housing loan (loan rumah), pembiayaan hartanah, pembiayaan peribadi, personal loan, hutang kad kredit kepada BNM (Bank Negara), lebih spesifik –> Credit Bureau (Jabatan Kredit) di Bank Negara Malaysia.

CCRIS (Central Credit Reference Information System) menyimpan semua info pelanggan bank di dalam satu sistem data berkomputer. Ini adalah laporan pelanggan yang dilaporkan oleh semua bank. Kalau bank tu tak hantar laporan, tak adalah rekod anda dalam CCRIS. Dikatakan terdapat lebih daripada 9 JUTA info pelanggan yang disimpan di dalam CCRIS.  Semua info ini boleh diakses oleh semua Bank jika terdapat keperluan sahaja. Jangan risau jika info anda ada di dalam CCRIS ini sebab ianya dilindungi di bawah BAFIA (Akta Bank). Contohnya, kalau kita apply kad kredit, barulah bank tu boleh gunapakai CCRIS utk check rekod kita. Bukan boleh main check sesuka hati je.

Apa info yang ada dalam CCRIS?

Kita boleh print laporan CCRIS sendiri di cawangan Bank Negara yang berhampiran. Laporan tersebut akan menunjukkan pelbagai info seperti:

  • jumlah pinjaman
  • interest
  • caj-caj tertunggak
  • PTPTN

pada setiap pinjaman atau pembiayaan anda termasuk jenis pinjaman.

Jenis Pinjaman/Pembiayaan :

  • perumahan
  • peribadi
  • kad kredit
  • sewa beli
  • overdraft

Bila kita print CCRIS tu, di atas kertas laporan tersebut nanti akan nampak rekod 12 bulan kita yang lepas dengan semua bank di Malaysia. 12 bulan ke belakang daripada tarikh kita print laporan tersebut. Jika ada kes bankrap atau saman pun akan ditulis di dalam laporan tersebut. Kalau kita tengah apply loan rumah ke, personal loan ke pun akan ditulis di dalam tu.


Kenapa kena PRINT CCRIS ? 

Ini bagi memudahkan pihak bank untuk buat penilaian terhadap tahap kredit anda. Caranya ialah dengan menganalisa semua kemudahan bank yang kita guna seperti :

  • setiap pinjaman,
  • baki pinjaman serta
  • rekod bayaran pinjaman anda.

Senang cerita, kalau anda ada tertunggak 2 bulan dan tertulis dalam laporan CCRIS tu, comfirm pihak bank akan REJECT permohonan anda.

Dengan laporan CCRIS ini juga, pihak BANK akan buat kiraan komitmen kita setiap bulan, dalam jadual DSR (Debt Service Ratio) anda setiap bulan. Penting ke untuk kita sendiri tahu berapa DSR kita? Jawapan = PENTING! Kalau DSR kita dah lebih drpd 70% tu dah boleh kira GAGAL la. ¬†Sekarang ni PTPTN pun dah dimasukkan ke dalam CCRIS. Jadi jika anda tak bayar PTPTN lebih 3 tahun, maka CERAH la peluang anda untuk gagal apply pembiayaan rumah anda….

Nak PRINT CCRIS?

Ada 2 cara kita nak print CCRIS sendiri.

  1. Offline :
    Ground Floor, D Block, Jalan Dato’ Onn, Kuala Lumpur.
    Tel: 1-300-88-5465 (1-300-88-LINK) (Overseas: 603-2174-1717)
    Fax: 603-2174-1515 E-mail: bnmtelelink@ bnm.gov.myUntuk maklumat lanjut berkenaan CCRIS layari: http://creditbureau.bnm.gov.my
  2. Online:
    Nak check online, kita boleh terus layari website CCRIS : Klik SINI untuk CCRIS Online.¬†Kalau nak telefon, boleh telefon BNMTELELINK di talian 1-300-88-5465. Saya difahamkan dalam masa 1 jam je kita dah boleh dapat CCRIS report kita…tapi kena buat pengesahan dulu. Jangan ingat kita boleh tolong check kan untuk orang lain. Kan info CCRIS tu rahsia?

 

Anda faham tak? Kalau faham, boleh tolong SHARE ?
Kita kongsi info ini dengan rakan rakan anda…

>