Anda Nak Jadi Jutawan Hartanah ?

(Mulakan Langkah Anda Di Sini)

Category: Auction

Teknik Beli Rumah Lelong 2017

Anda nak beli rumah tapi….semua rumah harganya mahal kat Malaysia ni ?
Tapi…bukankah orang kata rumah lelong ni murah ?
Ada tak peluang saya nak beli rumah lelong yang murah kat bandar ni ?
Macammana saya nak tahu teknik yang “TERBUKTI” dan “BERHASIL” untuk beli rumah lelong ni ?

 

Tentu anda tertanya tanya adakah peluang orang orang macam kita sekarang ni untuk memiliki sebuah rumah yang boleh kita letak keluarga kita di dalamnya dengan selamat ?

Apa lagi soalan-soalan yang berkaitan dengan rumah yang sering bermain di dalam kepala anda sekarang ?

  • RUMAH MAHAL
  • DUIT TAK CUKUP
  • BANK SUSAH NAK LEPASKAN LOAN
  • TAK ADA ORANG NAK AJAR

 

Pasti anda berminat kan kalau saya cuba sedaya upaya saya untuk membantu anda memahami dengan lebih lanjut lagi mengenai bidang hartanah ni… Ye la, nak beli rumah ni bukannya komitmen rendah. 30 tahun tu nak membayarnya balik ke bank. Tu kita tengok kengkawan kita yang lain tu pun, ada rumah diaorang yang dah kena lelong. Sp kita, taknaklah jadi camtu kan ?

 

Inilah yang saya nak kongsikan dengan anda!

Apa kata anda rebut peluang ini ? Sementara saya masih lagi buka peluang ini. Jangan kata abang tak payung.

uuh..uhh…

Apa peluang tu? Bagitaulah…

 

Ok. Baiklah.
Sempena hujung tahun ni, saya dan seluruh keluarga Satu Solution dan komuniti Kelab Hartawan Hartanah khususnya ingin mengajak anda untuk turut serta dalam kelas “Otai Rumah Lelong” yang akan dianjurkan pada cuti awam Krismas ini…
Yup. Mungkin anda telah pun ada plan anda sendiri, sempena cuti sekolah ni kan ? Saya faham. Tapi sebab itu juga saya buka peluang ini bagi mereka yang sanggup berkorban sedikit sekarang untuk masa depan yang lebih cemerlang.

 

Rumah Pertama

Apa itu “Otai Rumah Lelong” ?
– Kelas Intensif Rumah Lelong yang dikendalikan oleh Tuanbri Hashim
– 1 hari padat dengan info dan teknik yang akan dibongkarkan oleh salah seorang peneraju Pelabur Hartanah Rumah Lelong Bumiputera.
– Ketahui 3 cara untuk beli Rumah Lelong yang murah dalam kawasan Kuala Lumpur dan Selangor.
– Dan banyak lagi yang akan dibongkarkan dan dikongsikan di dalam kelas khas ini.

 

Berminat ?

Whatsapp ke Admin “OtaiRumahLelong” (010.250.9115) maklumat berikut :
1. Nama Anda

2. Negeri Anda

3. Kod ORL

 

Contoh : “AbuBakar Kedah ORL”

 

PERHATIAN!

Buat 10 orang pertama sahaja, anda cuma perlu bayar yuran sebanyak RM110 sahaja!
(selepas Diskaun lebih daripada 50% drpd harga asal)

Harga yang ditawarkan adalah jauh lebih murah drpd apa yang diiklankan di laman sesawang www.OtaiRumahLelong.com.

Tak percaya? Anda boleh lihat sendiri.

Tapi ingat…ianya terhad kepada 10 orang pertama yang whatsapp utk mendapatkan diskaun tersebut!.
Selepas itu, harga akan naik kembali normal.

Rumah Lelong Paling Murah!

Siapa yang tahu rumah lelong yang paling murah kat mana ?
Mesti ramai yang tertanya tanya kat mana kan ?
Rumah lelong sudah semestinya murah, ini pulak rumah lelong yang paling murah!

Kebiasaannya ramai yang datang berjumpa dengan aku nak beli rumah lelong.

ialah, dah aku ni kan terkenal sebagai ajen rumah lelong, takkan nak tanya pasal nak beli rumah dalam pembinaan pulak kan ?
Apa lah aku ni..

Cuma bila aku tanya kenapa nak beli rumah lelong, tak ramai yang boleh jawab soalan aku tu kecuali dengan satu jawapan je
“Rumah Lelong Murah !”

Next Question aku pulak
“Siapa yang kata rumah lelong MURAH ?
Abang Ensem – Meor ?
Mat Joe ?
Perdana Mentari Najib ?

Aku tahu semua orang yang baca BLOG ni sure bersemangat nak start atau continue your journey.
Tapi biarlah ada MATLAMAT.
Jangan main redah je.

Buat masa ni, aku menyepi sedikit daripada Scene Rumah Lelong.
Sebab asyik kalah je sepanjang tahun 2011. (ada gak menang!)
Cuma aku dah malas dan dah boleh predict kekalahan berdasarkan klien aku sendiri.

Esok siapa yang ada turun Lelong ?
nak masuk bidding rumah lelong kuala lumpur dan rumah lelong shah alam.

Kita JUMPA di sana!

Sebelum Beli Rumah Lelong

Banyak soalan tak yang korang sering bertanya sebelum beli rumah lelong ?

Bagaimana ?

SEBELUM tarikh lelongan

1. Terlebih dahulu seseorang bakal pembeli ataupun pembida perlu memiliki salinan Pengisytiharan Jualan Lelongan Awam. Pengisytiharan perintah ini dikeluarkan sebelum hari lelongan oleh juru lelong berlesen, bank ataupun pemilik hartanah terlibat. Adakalanya ia disiarkan dalam surat khabar. Pembida, selain daripada mengenal pasti butir-butir hartanah yang terlibat, juga perlu membaca dan memahami maksud segala terma dan syarat yang terdapat di dalam pengisytiharan tersebut.

2. Pembida perlu mengenal pasti tempat, hari dan masa jualan lelongan.

3. Pembida hendaklah memastikan harga rezab hartanah yang akan dilelong. Harga rezab akan memberi satu petunjuk kepada pembida tentang kemampuan untuk membeli hartanah tersebut.

4. Sesuatu hartanah yang statusnya rezab bumiputra tidak boleh dibeli oleh bukan bumiputra.

5. Isu kebenaran pindah milik juga perlu diberi perhatian. Ada hartanah-hartanah yang memerlukan kelulusan kebenaran pindah milik daripada Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco). Jadi pastikan terlebih dahulu pihak yang bertanggungjawab untuk mendapatkan kelulusan tersebut.

6. Pembida mesti mengenal pasti nombor hak milik dan lot; mukim, daerah dan negeri; jenis pegangan terhad, pajakan ataupun pegangan bebas; keluasan; cukai tanah dan cukai taksiran semasa; kategori kegunaan tanah; syarat kepentingan nyata dan tidak nyata; pemilik berdaftar dan beban kewangan saperti gadaian. Pembida juga perlu memastikan ketiadaan kaveat, sewaan, sebarang tanggungan ke atas hak milik dan sebarang kesilapan yang boleh membatalkan jualan atau proses pindah milik yang memaksa tanggungan ganti rugi kepada pembida.

7. Pembida perlu mendapatkan satu pengesahan daripada pemaju atau pemilik tanah. Dalam hal ini satu carian rasmi ke atas hartanah di pejabat tanah adalah sangat penting.

8. Seseorang pembida hendaklah memeriksa sendiri hartanah berkenaan. Ini hanya boleh dilakukan apabila pembida melihat keadaan sebenar hartanah tersebut.

9. Pembida hendaklah membaca semua terma dan syarat di dalam perisytiharan lelongan tersebut. Keadaan perintah tersebut akan menentukan tanggungjawab setiap pihak dalam urusan lelong ini. Antaranya ialah siapakah yang perlu bertanggung jawab untuk membayar segala bayaran tunggakan kepada pemaju / pemilik asal, seperti kegunaan air, elektrik, cukai tanah dan pintu, kos-kos penyelenggaraan dan sebagainya, sekiranya ada, sebelum hari jualan lelongan.

10. Jika sesuatu lelongan dibuat oleh bank, maka pembeli boleh menghubungi pihak bank ataupun pemaju untuk mendapatkan penjelasan tentang tunggakan hartanah tersebut.

11. Pada umumnya, terma dan syarat di dalam sesuatu perisytiharan jualan lelongab adalah berbeza bagi setiap bank. Umpamanya, pelbagai jenis pembayaran seperti cukai taksiran, cukai tanah, bayaran servis, yang yang masih tertunggak sehingga hari lelongan, adakalanya dibayar oleh bank sendiri daripada harga jualan lelongan, dengan syarat pembeli atau peguamnya menghantar semua tuntutan kepada bank dalam tempoh masa telah dipersetujui, biasanya dalam tempoh selama 120 hari.

12. Pembida hendaklah memastikan bahawa, selepas berjaya membeli hartanah tersebut, dia dapat menduduki ataupun memilik hartanah itu tanpa sebarang halangan seperti sewaan, pajakan dan sebagainya.

Sudahkah anda bersedia untuk membeli rumah lelong ?

Lelong Rumah Negro Putra Perdana

Salam. Kini tinggal 3 lagi kelas Seminar “Langkah 1-Hartawan Hartanah”.

tuanbri

Seminar Hartawan Hartanah

Sila daftarkan diri anda di :

http://tuanbri.com/blog/2011/03/seminar-hartanah-langkah-1-hh/

kita beralih kepada

LAPORAN RUMAH LELONG :

Minggu lepas pihak Satu Solution Corp berjaya mendapatkan satu unit hartanah lelong untuk klien kita.

Lokasi : Putra Perdana, Puchong (dekat dengan putrajaya)
Jenis Rumah : Semi -Detached
Harga : RM200,000

Hari lelongan Maybank adalah pada hari bekerja, petang. Dijangkakan tidak ramai yang menyertai lelongan kali ini tetapi jangkaan tersebut salah. Dewan Lelong Ng Chan Mau padat dengan manusia. Kesemua berminat untuk membeli hartanah idaman mereka. Kenapa ramai lagi? Adakah mereka tidak terjejas dengan LTV 70% yang diperkenalkan oleh Bank Negara tahun lepas ?

Unit Rumah lelong di Putra Perdana ini adalah unit pertama yang dilelong. terdapat seramai……10 orang pembida…wow! semua orang tergamam…. Hot Property di Putra Perdana ?

Satu ketika dahulu, tiada orang yang ingin membeli di sana. Sebab ? Laluan masuk hanyalah satu sahaja. (dulu)


Harga Buka = RM131,000
Harga Jual = RM200,000

Sebelum Lelongan :

Lawatan tapak telah dilakukan oleh tuanbri.com untuk mengenalpasti akan keadaan rumah dan penghuni rumah lelong itu. Kalau nak beli rumah lelong, saya nasihatkan kenalpasti penghuni tersebut. Baru senangnak buat keputusan.

Bila dapat berjumpa dengan penghuni, (cara untuk berjumpa – hehehe..rahsia tuanbri)
badan dia…wow!

Dia kata dia dah bayar sewa selama setahun kepada Pemilik. Kontrak setahun. Deposit pun dah bayar. Dia pun tahu owner tinggal di mana….tetapi hatinya mulia. Masih terngiang ngiang lagi kata kata nya kat telinga aku..

“the man is dying, why should i kill him ?”

ok. Aku terkedu. Aku bagitau dia, kalau aku beli rumah ni dia terpaksa keluar. “ok”, itu je jawapan dia. AS simple as that. Dia tahu dia tak ada hak ke atas rumah lelong tersebut.

Lelongan Awam Maybank -24 Jan 2011

Lokasi : Megan Avenue II, Dewan Lelongan Ng Chan Mau
Masa : 3pm – 6pm
Tarikh : 24 Januari 2011

Laporan :
Masih lagi ramai yang membeli rumah lelong walaupun lelongan kali ini dianjurkan oleh Maybank.

Ramai. Itu yang pasti. Walaupun setiap kali sesi maybank yang terbahagi kepada 2 sesi,
Di mana Maybank jarang akan menanggung tunggakan fi penyelenggaraan dan sebagainya, tetapi unit yang dilelong adalah unit di kawasan panas Kuala Lumpur dan selangor.

Antara yang hadir ialah :

Agen Satu Solution

Perintah Mahkamah-Usir Penyewa Keluar

Buat masa ni ada satu orang klien yang sedang dalam proses mendapatkan perintah mahkamah untuk mengeluarkan bekas pemilik rumah yang telah dilelong.
Ramai yang nak beli rumah lelong tak kisah akan isu ini. Yang mereka tahu, Satu Solution boleh buat.

Contoh :
Penyewa Selaseh-Part 1
Penyewa Selaseh-Part 2

Bank tidak bertanggungjawab untuk mengeluarkan pemilik lama. (ramai yang beranggapan itu adalah tugas bank sebelum melelong rumah)


(Dipetik daripada suratkhabar)

Khamis Jun 25, 2009

Pemilik rumah dapat perintah mahkamah usir Amelina dari rumah sewa!

Oleh WANI MUTHIAH DAN SHAHRIL ADZRIN

Amelina dan suaminya, Reduan Mahamood (menutup muka) berjalan keluar dari Jabatan Agama Islam Perlis selepas membayar denda di Kangar pada tahun 2000 lalu.

AWAL minggu ini, kawasan kediaman di Kota Kemuning, Shah Alam menjadi kecoh dan berlaku sedikit ‘drama’ apabila seorang pemilik rumah hadir bersama para pegawai mahkamah untuk mengusir penyewanya pagi semalam.

Yang menyebabkan peristiwa ini menjadi lebih menarik apabila, penyewa yang dimaksudkan itu adalah bekas penyanyi dangdut Amelina dan suaminya.

Menurut pemilik rumah tersebut, K. Madhavankutty, beliau telah mendapatkan perintah dari Mahkamah Shah Alam setelah Amelina dan suaminya tidak membayar sewa rumah selama dua bulan.

Jurutera Madhavankutty turut hadir bersama pegawai-pegawai Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk memutuskan bekalan air dan elektrik di rumah tersebut.

“Perintah mahkamah sudah menetapkan mereka perlu melangsaikan semua tunggakan sewa mereka dalam masa dua minggu, kalau mereka masih gagal juga, kesemua harta mereka akan dirampas.” jelas Madhavankutty.

Menurut peguam Arnold Andrew yang mewakili Madhavankutty, suami penyewa rumah itu yang mendakwa dirinya seorang ‘Datuk’ telah menyewa rumah banglo berkembar yang lengkap dengan perabot dengan sewa RM2,700 sebulan.

“Dia hanya membayar sebahagian sewa untuk bulan pertama dan tiada apa-apa bayaran dibuat untuk bulan ini.

“Salah satu cek yang dikeluarkan kepada anak guam (K. Madhavankutty) semasa berpindah masuk ke rumah ini adalah cek tendang,” dakwa Andrew.

Menurut Andrew, mereka terpaksa menunggu lama untuk masuk ke rumah tersebut walaupun puas membunyikan loceng rumah itu, sehinggalah suami penyewa rumah itu datang bersama seorang peguam.

“Bila suami dia sampai baru isteri dia buka pintu dan pada masa itu juga saya terperanjat dan kenal yang isteri dia ialah Amelina,” kata Madhavankutty yang juga pemilik itu.

Kata Madhavankutty, Amelina atau nama sebenarnya Norazlina Amir Sharipuddin lengkap berpakaian tudung dan berjubah ketika ditemui pada hari penyanyi dan suaminya itu diusir dari kediaman tersebut.

Menurutnya lagi, pasangan ini bukan sahaja tidak membayar sewa rumah tersebut, bil elektrik dan air juga tertunggak dan jumlahnya telah menjangkau lebih RM 2 ribu.

“Saya tak tahu apa yang mereka buat, saya pernah menyuruh kontraktor TNB untuk potong elektrik di rumah tersebut, tetapi suami Amelina telah mengamuk dan mengancam untuk menembak semua orang.

“Jadi pada hari yang saya datang dengan pegawai-pegawai TNB dan Syabas, mereka masing-masing datang bersama polis bantuan yang lengkap bersenjata untuk mengelak berlaku sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku. Elektrik dan air dirumah tersebut telah dipotong pada hari tersebut juga,” dakwanya lagi.

Tambah Madhavankutty, suami kepada Amelina, Reduan Mahmood yang menggelarkan dirinya ‘Datuk’ pernah membuat ‘Tenancy Agreement’ tetapi di dalam surat tersebut nama Amelina telah ditulis sebagai ‘Norazlina binti Tan Sri Amir Sharipuddin’.

Laporan polis telah pun dibuat oleh K.Madhavankutty baru-baru ini dan beliau telah memfakskan laporan bernombor SEK 15/012127/09 itu kepada mStar Online bagi membuktikan kesahihan berita ini.

Kata Madhavankutty, dia membuat laporan itu bagi memastikan dia tidak kerugian apa-apa dan tidak menghadapi sebarang masalah.

“Saya buat laporan polis sebab saya takut bila mereka pindah, mereka akan ambil semua barang-barang saya yang ada di dalam rumah itu dan saya takut juga kalau-kalau mereka akan rosakkan barang-barang saya.” kata pemilik rumah ini.

Menurut cerita Madhavankutty juga, jiran-jiran ada memberitahunya bahawa setiap petang mereka kerap mendengar Amelina menangis.

“Pernah jiran beritahu saya, dia terdengar bunyi seperti Amelina menangis. Malah suami Amelina pernah memarahi jiran tersebut kerana keluar berjalan bersama Amelina.

“Jiran juga ada beritahu saya, yang Amelina sekarang sedang mengandungkan anak mereka yang ke-7,” tambahnya lagi.

Nama Amelina masyhur pada awal 90-an dan terkenal kerana mempopularkan irama dangdut hingga digelar “Ratu Dangdut”. Sebelum menjadi penyanyi, Amelina pernah bekerja sebagai pekerja kilang. Penyanyi ini aktif sekitar 1990-an dan sering berganding dengan penyanyi dangdut Iwan.

Album pertama Amelina bertajuk ‘Rindu Ah Ah Ah’ berjaya terjual sebanyak 200,000 unit dan album kedua beliau ‘Asyik Asyik’ juga mencecah jualan 200,000 unit.

Antara lagu-lagu popular beliau ialah Asyik, Rindu dan Semakin Rindu Semakin Asyik.

Amelina juga pernah menyertai Anugerah Juara Lagu apabila lagu ‘Ah Rindu Lagi’ berjaya memasuki peringkat akhir kategori Irama Malaysia.

Pada tahun 1998, Amelina mengeluarkan album terakhir beliau iaitu ‘Cinta Oh Cinta’. Walaupun album ini gagal mengulangi kejayaan album-album terdahulu, namun ia masih mampu untuk terjual sebanyak 100,000 unit.

Amelina menghilangkan diri selepas berkahwin dengan seorang ahli perniagaan pada 26 Mei 1999.

Berita perkahwinannya menjadi bahan berita seketika pada tahun 2000 apabila dia dan suaminya, Reduan Mahmood didenda RM600 setiap seorang oleh Mahkamah Syariah Kangar kerana berkahwin di Songkhla, Thailand tanpa kebenaran.

Perkahwinan Amelina, yang kini berusia 35 tahun dan suaminya, Reduan (45 tahun), mencetuskan kontroversi kerana tidak diketahui oleh ibu bapa Amelina.

Selepas lebih lapan tahun menghilangkan diri, Amelina, akhirnya muncul semasa upacara pengebumian bapanya yang meninggal dunia akibat sakit jantung, di Kampung Lambar, Labu Negeri Sembilan pada bulan Februari tahun ini. Dan itulah kali terakhir kelibat Amelina kelihatan.

Lelong Maybank, Affin & RHB

Tarikh : 26 Oktober 2010

Masa : dari 10 am kepada 3pm

Tempat : Lokasi mengikut pelelong. Megan Avenue Ehsan Auctioneer, Wisma Central Tancorp, JTR Brickfield aka Little India.

Kekalahan demi kekalahan dihadapi oleh Satu Solution.

Plaza Indah lelongan Idaman Auctioneer dimenangi oleh Padang Capaian lagi sekali. Kali ini beliau tidak membawa sekali isterinya yang pregnant. Bagi unit Sri Lavender Sepakat Indah 2 pula, Padang Capaian kalah sekali lagi kepada Pendekar Muda Lavender, Encik Ghazali. Beliau merupakan salah seorang geng “Menara 2”. Setiap musim akan muncul pendekar baru daripada “Menara 2” ini. Adakah perjuangan En. Ghazali ini akan berterusan ? Pada lelongan tersebut juga, aku ada berjumpa dengan silent reader Khairul (Babu G), Drifter Tasik Kesuma. Namun beliau juga menghadapi kekalahan seperti satu solution.

Di JTR pula, aku dah malas nak deal dengan Ulat Gonggok yang semakin mengganas sekarang ini. Di Ehsan, MachaFaris pula berjuang untuk Puncak Alam.

Sri Penara naik sampai 78k. Aku nasihat Redzuan supaya menarik diri daripada persaingan disebabkan unit adalah tingkat teratas sekali. Yang membeli ialah pakcik makcik melayu yg menggunakan agen Cha Ya Nun Alif. En. Redzuan, sila cuba lagi. First timer no luck.

Puncak alam juga tewas apabila terdapat 7 orang pembida…wow wee….rupanya air yang tenang ramai juga buaya….hehehe…En. Najah, sila cuba lagi.

MBSB di Property Auction House

Lokasi :  Auction Hall, Property Auction House Jalan Ampang

Masa :  3.00pm

Tarikh :  14 Oktober 2010 (Khamis)

Terdapat beberapa hot properties, seperti Apt Sri Lavender di Taman Sepakat Indah. Pie bersama JV partner yang baru, Farhan yang selalu mencuba untuk mendapatkan satu unit disini dengan harga yang rendah. Nak fight utk unit ni.

Padang Capaian, Pemaju untuk Taman Sepakat Indah memang akan masuk lelongan unit apartment sepakat indah, Sri Lavender, Sri Dahlia, Sri Raya.  Semua unit yang dibeli kemudiannya akan dijual semula kepda pembeli yang sedia menunggu dalam waiting list diaorg. Sebab tu diaorang tak perlu risau akan harga yang dibida. Kali ini, Mr Tan Yee Pin datang bersama wifenya yang mengandung.  (mewakili Padang Capaian Sdn Bhd).

No of Bidder = 8 orang

SOLD = RM151,000 (padang capaian kalah buat kali kedua!)

Unit Sri Lavender

Bayu Apartment, Damansara damai

No Pembida = 3 org

SOLD = RM90,000

Pangsapuri Persanda, Shah Alam Seksyen 13

Reserve Price = RM160,000

SOLD = called off

Sorry Orangkaya Shah Alam Ren!

Denai Alam

Double Storey Terrace House (renovated)

Reserve Price =RM290,000

No of Bidders = 9 bidders

SOLD = RM412,000

unit ni En Azhar yang masuk sebelum ni utk lelongan unit Pantai Hillpark. Kali ini aku menggunakan teknik “Bunuh Diri” yang jarang jarang dilakukan di arena lelongan Malaysia.

Harga dibuka pada RM300,000 dan setiap kenaikan ialah RM2,000. Semua pembida unit ini adalah pembeli yang serious, lansung tiada ruang utk berkompromi.

Teknik “Bunuh Diri” – aku terus angkat paddle dan jerit “RM360,000″…………ada jugak orang yang terkejut…..sekejap je dah naik sampai RM400,000.

Kipark Selayang

RP = RM160,000

SOLD = RP

Laporan minggu ini !

Minggu ini dalam Sejarah :

Renza kalah dalam pertarungan!
Sebelum ini http://tuanbri.com/blog/2010/02/ops-masuk-genting/

Sekarang ni , area Shah Alam pun telah mula ada orang luar yang cuba menguasai Rumah Lelong Shah Alam.

“Ada orang perasan tak aku ni Mr Cool?”

“Tetiba lak haus…ada lagi ke tak air kotak Ehsan Auctioneer ni ?”

“ke Bri dah tibai habis ?”

Kekalahan demi kekalahan dialami oleh satu Solution….sabar je la..

29hb Oktober, ada beberapa unit Satu Solution masuk lelongan. Shah alam, KL, Sri Kembangan dan Gombak.

Servis kepada Klien Satu Solution termasuk Survey Rumah….

Aku ketuk beberapa kali pintu rumah ni …dan akhirnya pintu terbuka sedikit sahaja..aku hanya nampak 2 bijik mata…bersinar…menyala….macam Machafaris ketika mabuk…(hehehe)

“Apa ni ketuk-ketuk rumah orang? U tau tak ni ILLEGAL ?”

mmm…duduk je Condo, tapi…(aku tau dia sure bengang org dtg rumah ketuk tanya pasal rumah nak kena lelong…

Utk Azhar Murphy Oil, sorry. Rumah Pantai Hillpark ni dah called off…

Utk Shahaliman,  rumah di Shah Alam pun kena called off…seperti yg aku jangkakan..sebab grill dia pakai wrought iron..Kita cuba yang lain pulak.

Utk Joefizi, Sorry bro. Rumah yang abang kau nak beli subsale dan dah bayar deposit, pastu rumah tu kena lelong, pun dah kena called off…maknanya abg kau boleh proceed utk Subsale ? Pening ?

Bila Aku datang tempat auction je baru tau unit-unit tersebut kena called.Sebelum tu call pelelong, semua masih “on”. Hampeh tul!

Aku menemani Cengkuk yang diserang Ulat..Awas!

Aku sound Cengkuk “bagi je dia menang”. Aku tak pernah deal/borak dgn ulat ni. Ulat tu masih lagi cuba gertak Cengkuk…aku malas nak advise lebih-lebih since Cengkuk dah berpengalaman dalam dunia lelongan ini..kan? hehehe..

Aku ada nak buat review utk Project Seri Putri di Cheras….nanti entri tersebut…ada sesiapa yang pernah dengar projek ni ?

Buat masa ni cuma tinggal satu unit je lagi. Tkt 21. Bumi lot.

p/s: Jangan Lupa hari Sabtu ni :

1.   http://tuanbri.com/blog/2010/09/open-house-satu-solution-2010/

2.   http://tuanbri.com/blog/2010/09/sesi-tt-merdeka-1/

Lelong Hong Leong – 16 Jun 2010

Lokasi : Megan Avenue 2, Ng Chan Mau
Waktu : 3.30 pm

Kali ini EN. Kamal , my school senior called me up. Dia kata ada satu unit dia nak masuk. Area Kajang. Sebelum ni dia sudah menang satu unit di Seremban.
Sila rujuk :
Seremban – Kamal

So dia pass kat aku cek dan salinan ic untuk aku mewakili dalam lelongan disebabkan lelongan diadakan pada waktu bekerja. Aku dah siap preparekan bank draf 2 hari sebelum lelongan. Seperti biasa aku pilih CIMB sebab hanya dikenakan cas RM2.15 sahaja utk buat bank draf. Kalau buat kat Maybank, kena RM5. Double tu.

So bila sampai di Ng Chan Mau, aku adalah orang yg pertama register. Hanya ada satu unit sahaja called pada hari itu. Unit yang sedang ditunggu oleh En. Azhar Teratak. Lepas register je terus pergi Restoran Hakim bersebelahan untuk membasahkan tekak sambil memikirkan strategi.

Bila masuk balik, jumpa satu agen cina tua. Dia ni agen dan investor. sama macam aku. Bila dia tanya aku, dia sudah tau berapa range sewa kat area yg aku nak masuk tu. Dia dulu pun ada satu unit kat situ. Kita orang tahu mana agen yang serious dan yang mana satu “ulat gonggok”. Hari ini lansung tak ada ulat gonggok kat NgChanMau. Aku pelik jugak. Ada sebab ni.

Bila lelongan dimulakan, Mr Foong kata cuma ada dua unit sahaja yang ada pembeli dan kedua-duanya mendapat harga risab! yee haa..Alhamdulillah.

Lepas sign kontrak, terus naik ke Ehsan Auctioneers. Tu dia…baru la penuh dengan ulat gonggok…rupa-rupanya kat sini dah kira macam mega auction dianjurkan oleh Citibank.

Malam pulak aku settlekan masalah dengan Penyewa Penara Aku. Ada lagi satu kisah yang akan membuatkan korang tak duduk senang.
Aku belum sempat nak buat follow up kisah Desa Mentari .

Sorry geng. Siapa yang datang Kelas Hartawan Hartanah dah pun dapat tau keseluruhan kisah tersebut.

>