Anda Nak Jadi Jutawan Hartanah ?

(Mulakan Langkah Anda Di Sini)

Category: Activities

Belanjawan 2019 – Rumusan

Berikut adalah rumusan Belanjawan 2019, nama baru bagi Bajet 2019. Kan sebelum ini dikenali sebagai bajet, namun kerajaan Pakatan Harapan telah menukar penggunaan bajet kepada belanjawan. Lebih sesuai rasanya kan?

Belanjawan 2019 telah dibentangkan oleh Menteri Kewangan, YB Lim Guan Eng di Dewan Rakyat yang bertemakan “Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera”.

========================
INTIPATI BELANJAWAN 2019:

========================
–> SUBSIDI MINYAK 2019

  • Subsidi minyak secara bersasar kepada pihak memiliki sebuah kereta sahaja yang berkapasiti enjin 1,500cc dan ke bawah atau motosikal berkapasiti enjin 125cc dan ke bawah.
  • Kerajaan akan memberi subsidi petrol RON95 sebanyak 30 sen seliter terhad kepada 100 liter sebulan bagi kereta atau 40 liter bagi motosikal.
  • RM2 bilion diperuntukkan dan dijangka dapat memanfaatkan seramai 4 juta pemilik kereta dan 2.6 juta pemilik motosikal.

======================
–> USAHAWAN 2019

  • Dana pembiayaan PKS oleh institusi kewangan komersial sebanyak RM4.5 bilion dengan 60% jaminan Skim Jaminan Pembiayaan Perniagaan (SJPP) termasuk RM1 bilion untuk PKS Bumiputera;
  • Memperuntukkan RM100 juta bagi menambahbaik keupayaan industri PKS dalam industri halal.
  • Menyediakan Skim Pembiayaan PKS Patuh Syariah berjumlah RM1 bilion disediakan oleh institusi kewangan Islam dengan Kerajaan memberi subsidi kadar keuntungan sebanyak 2%.
  • Permodalan Usahawan Nasional Berhad juga akan menyediakan peruntukan RM200 juta bagi industri pemborongan dan peruncitan serta pembelian premis perniagaan untuk disewa kepada PKS Bumiputera.
  • RM100 juta akan diperuntukkan kepada TEKUN untuk membiayai usahawan kecil.
  • RM20 juta untuk pelancaran kempen “Beli Barangan Malaysia” untuk menyokong produk dan perkhidmatan tempatan.

=====================
–> HARTANAH 2019

  • Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malayisa (REHDA) telah bersetuju untuk mengurangkan sebanyak 10% harga rumah yang tidak tertakluk kepada kawalan harga untuk projek baharu.

=======================
–> Bajet 2019 Bajet Sukar 🙁

Guan Eng baru-baru ini berkata, bajet 2019 (belanjawan 2019) akan menjadi bajet yang sukar kerana kerajaan perlu mengurangkan hutang negara berjumlah RM1 trilion untuk membawa ekonomi kembali ke landasan yang betul secara fiskal dalam masa tiga tahun.

Anda boleh tonton ucapan penuh pembentangan Belanjawan 2019:

Berikut adalah perkara utama yang diumumkan beliau untuk Bajet 2019 (Belanjawan 2019):

  • Hutang dan liabiliti sebenar Kerajaan sehingga akhir Jun 2018 adalah RM1,065 bilion, iaitu hampir RM350 bilion lebih tinggi daripada jumlah yang didedahkan secara rasmi oleh Kerajaan terdahulu.
  • Perincian hutang ini merangkumi RM725.2 bilion hutang langsung Kerajaan Persekutuan, RM155.8 bilion komitmen luar jangka dan RM184.9 bilion liabiliti lain termasuk bayaran pajakan bagi projek Kerjasama Awam Swasta (PPP).
  • Kerajaan mendapati pentadbiran terdahulu telah secara rahsia membayar hutang 1MDB hampir RM7 bilion sehingga 30 April 2018.
  • Kerajaan juga mendapati bahawa negara mungkin perlu membayar sehingga RM43.9 bilion lagi bagi menyelesaikan hutang 1MDB ini.
  • Kerajaan akan mengambil segala tindakan untuk mendapat segala dana yang hilang atau dicuri daripada 1MDB.
  • 1MDB dan Kerajaan Malaysia tidak akan membayar baki US$4.32 bilion kepada IPIC dan Aabar dan sebaliknya akan menuntut pemulangan US$1.46 bilion yang telah dibayar.
  • Sehingga 31 Mei 2018, jumlah tunggakan bayaran balik adalah RM35.4 bilion, di mana tunggakan GST adalah sebanyak RM19.4 bilion sementara tunggakan cukai pendapatan berjumlah RM16 bilion.
  • Kerajaan telah membatalkan projek Multi-Product Pipeline dan Trans-Sabah Pipeline berjumlah RM15 bilion. Selain itu, kerja pembinaan ECRL berjumlah RM81 bilion telah digantung dan kini kosnya sedang dirunding semula.

======================
–> MRT3 Dibatalkan

  • Kerajaan juga telah membatalkan projek MRT3 yang bernilai RM60 bilion sehingga projek MRT2 disiapkan.

=====================
–> HSR Ditangguhkan

  • Menangguhkan pelaksanaan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur – Singapura yang menelan belanja sekurang-kurangnya RM110 bilion.
  • Kerajaan telah berjaya mengurangkan kos keseluruhan projek LRT3 daripada RM31.6 bilion kepada hanya RM16.6 bilion.
  • Bagi projek MRT2 yang diuruskan oleh MRT Corp pula, Kerajaan telah berjaya menurunkan kos kontrak pembinaan sebanyak RM8.8 bilion daripada RM39.3 bilion kepada RM30.5 bilion, iaitu penjimatan sebanyak 22.4%.
  • Projek Landasan Berkembar Lembah Klang 2 bernilai RM5.2 bilion akan ditender semula melalui tender terbuka dan dijangka akan memberi penjimatan kos yang besar.
  • Kerajaan telah berjaya memiliki semula kapal layar super-mewah, Equanimity dan akan mula menerima bidaan antarabangsa dalam tempoh satu bulan dari tarikh 5 November 2018.

=========================
–> GST & SST
  • Di bawah GST, bagi barangan, hanya 545 item telah dikenakan pada kadar sifar manakala di bawah SST, hampir sepuluh kali ganda item dikecualikan daripada Cukai Jualan.
  • Berdasarkan kajian awal Kementerian Perdagangan dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, 70% atau 291 daripada 417 barang dan perkhidmatan yang telah diperiksa, didapati terdapat penurunan harga pada September 2018.
  • Kerajaan akan memperkenalkan sistem kredit untuk potongan cukai jualan mulai 1 Januari 2019. Sistem kredit akan juga mengelak percukaian berganda dan menurunkan kos perniagaan.
  • Perkhidmatan yang diimport akan dikenakan Cukai Perkhidmatan.
  • Bagi perkhidmatan atas talian yang diimport oleh pengguna, penyedia perkhidmatan asing akan dikehendaki berdaftar dengan Kastam, mengenakan dan meremit cukai perkhidmatan yang berkaitan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2020
  • Kerajaan akan melancarkan Program Khas Pengakuan Sukarela (Special Voluntary Disclosure Program) untuk memberi peluang kepada pembayar cukai mengisytiharkan secara sukarela sebarang pendapatan yang tidak dilaporkan.
  • LHDN akan meneliti dan menyiasat sebarang harta kekayaan luar biasa yang ditunjukkan melalui pemilikan barang-barang mewah seperti barang kemas, jam tangan, beg tangan, kereta mewah atau hartanah.
  • Setelah berjaya melancarkan sistem SST, Kastam akan meningkatkan penguatkuasaan ke atas penyeludupan rokok.
 –
  • Kerajaan berharap untuk mendapatkan semula sekurang-kurangnya RM1 bilion daripada usaha membanteras aktiviti penyeludupan dan penipuan, yang sebelum ini tidak dapat dikutip.
  • Kerajaan akan mencadangkan pengenaan levi pelepasan bagi semua penumpang ke luar negara melalui laluan udara bermula 1 Jun 2019.
  • RM20 dikenakan ke atas penumpang ke negara Asean dan kedua, sebanyak RM40 dikenakan ke atas penumpang ke negara lain.
  • Kerajaan akan meneruskan dan menambahbaik Bantuan Sara Hidup (BSH) kepada B40 dengan memberikan bantuan secara lebih bersasar.
  • Isi rumah berpendapatan bulanan RM2,000 dan ke bawah akan menerima bantuan berjumlah RM1,000.
  • Isi rumah berpendapatan bulanan dari RM2,001 hingga RM3,000 ke bawah akan menerima bantuan berjumlah RM750.
  • Isi rumah berpendapatan bulanan dari RM3,001 hingga RM4,000 akan menerima bantuan berjumlah RM500.
  • Kerajaan akan memperkenalkan kadar tambahan BSH sebanyak RM120 untuk setiap anak berumur 18 tahun ke bawah terhad kepada 4 orang, kecuali anak OKU yang tidak dihadkan umur mereka.
  • Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) i-SURI. Melalui skim ini, Kerajaan akan menyediakan geran padanan RM40 setiap bulan sebagai insentif kepada suami penyayang yang mencarum dengan kadar minimum RM5 sebulan kepada simpanan persaraan isteri.
  • Barangan yang terlibat adalah tepung gandum, gula bertapis dan minyak masak dalam paket 1kg, serta beras tempatan 15% hancur pek 10kg, Petrol RON95, diesel dan LPG.
  • Subsidi bil elektrik bulanan hanya dikhususkan kepada golongan miskin dan miskin tegar yang berdaftar dengan program e-Kasih, kadar subsidi ditingkatkan kepada RM40 sebulan dan memanfaatkan 185,000 akaun. Peruntukan sebanyak RM80 juta disediakan.
  • Bagi menggalakkan peluang pekerjaan bagi rakyat Malaysia yang berumur 60 ke atas, kerajaan mencadangkan supaya caruman mandatori KWSP bagi majikan dikurangkan daripada 6% kepada 4%.
  • Bagi memastikan bekas banduan tidak ketinggalan dalam arus pembangunan serta dapat menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi, potongan cukai tambahan diberi kepada syarikat yang menggaji pekerja dalam kategori ini.
  • Pemberian bantuan sebanyak RM500 secara one-off kepada pesara yang masih menerima pencen kurang daripada satu ribu ringgit
  • Kerajaan memperuntukkan RM10 juta setahun untuk memanjangkan kemudahan perubatan kepada ibu bapa pegawai lantikan kontrak.
  • Kerajaan mencadangkan kenaikan gaji minimum kepada RM1,100 di seluruh Malaysia mulai 1 Januari 2019.
  • Kerajaan melalui usahasama dengan syarikat insurans swasta, akan memperkenalkan Dana Perlindungan Kesihatan Nasional B40.
  • Menyediakan perlindungan percuma ke atas 4 penyakit kritikal utama sehingga RM8,000 dan maksimum 14 hari pendapatan gantian semasa rawatan hospital pada kadar RM50 sehari atau bersamaan RM700 setahun.
  • Kerajaan akan memperuntukkan hampir RM29 bilion untuk perkhidmatan kesihatan yang merupakan peningkatan sebanyak 7.8% berbanding tahun lepas.
  • Meneruskan program saringan percuma pengesanan kanser payudara (mamogram), program vaksinasi HPV dan ujian saringan Pap Smear di hospital dan klinik Kerajaan dengan peruntukan sebanyak RM20 juta.
  • Menyediakan peruntukan sebanyak RM50 juta bagi rawatan penyakit jarang jumpa, rawatan virus Hepatitis C, program menangani masalah pertumbuhan bantut di kalangan kanak-kanak, menyediakan saringan dan peluasan rawatan haemodialisis serta Enhanced Primary Healthcare (EnPHC).
  • Kerajaan bercadang untuk memperkenalkan duti eksais mulai 1 April 2019 pada kadar 40 sen per liter ke atas dua kategori minuman bergula dikilangkan dalam bentuk pembungkusan yang sedia diminum.
  • Mempertingkatkan keselamatan dalam negeri dan pertahanan negara dengan peruntukan pembangunan sebanyak RM5.9 bilion kepada Kementerian Pertahanan dan Kementerian Dalam Negeri.
  • Bagi memastikan kesejahteraan penjawat awam terutamanya polis, tentera dan guru, RM400 juta untuk penyelenggaraan dan membaik pulih kuarters Kerajaan yang dikenal pasti.
  • Bagi meningkatkan penggunaan pengangkutan awam, Kerajaan memperuntukkan RM240 juta untuk memperkenalkan pas bulanan RM100 tanpa had perjalanan yang meliputi perkhidmatan rel dan bas RapidKL mulai 1 Januari 2019.
  • Tabung Pengangkutan Awam dengan dana RM500 juta yang menawarkan insentif subsidi kadar faedah sebanyak 2% kepada teksi dan syarikat bas serta pengendali pengangkutan awam.
  • Kerajaan akan membekukan kenaikan bayaran tol di semua lebuhraya dalam bandar pada tahun 2019 yang melibatkan implikasi kewangan yang dianggarkan sebanyak RM700 juta.
  • Kerajaan juga akan memansuhkan tol motosikal di Jambatan Pertama dan Kedua di Pulau Pinang, serta Lebuhraya Laluan Kedua di Johor dengan implikasi kewangan dianggarkan sebanyak RM20 juta setahun mulai 1 Januari 2019.
  • Kementerian Pendidikan adalah penerima peruntukan yang terbesar berjumlah RM60.2 bilion atau 19.1% daripada keseluruhan perbelanjaan Kerajaan tahun 2019.
  • Peruntukan bagi bantuan pendidikan berjumlah RM2.9 bilion untuk membantu golongan yang miskin melalui bekalan makanan, buku teks dan bantuan tunai.
  • Menaikkan taraf dan menyelenggara semua sekolah dengan peruntukan RM652 juta berbanding RM615 juta tahun 2018.* Sekolah Kebangsaan – RM250 juta;
    * Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) – RM50 juta;
    * Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) – RM50 juta;
    * Sekolah Berasrama Penuh – RM50 juta;
    * Maktab Rendah Sains Mara – RM50 juta;
    * Sekolah Agama Bantuan Kerajaan – RM50 juta;
    * Sekolah Mubaligh – RM50 juta;
    * Sekolah Tahfiz – RM50 juta;
    * Sekolah Pondok yang berdaftar – RM25 juta;
    * Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) atau Conforming School – RM15 juta; dan
    * Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) – RM12 juta.
  • Menyediakan peruntukan sebanyak RM100 juta bagi pembinaan semula sekolah daif di seluruh negara.
  • Memperuntukkan RM206 juta untuk membangun dan menyediakan program latihan di politeknik dan kolej komuniti.
  • Peruntukan sebanyak RM30 juta disediakan untuk dana ini. Di samping itu, peruntukan RM20 juta disediakan bagi meningkatkan kompetensi belia melalui Program Bootcamp berkaitan TVET.
  • Memperkasa aktiviti penyelidikan di Institusi Pengajian Tinggi (IPT) dengan peruntukan RM400 juta.
  • Meneruskan pemberian biasiswa dan pinjaman pelajaran dengan peruntukan RM3.8 bilion di mana RM2 bilion diperuntukan khusus kepada pelajar Bumiputera tajaan MARA.
  • Kerajaan memperuntukkan RM17.5 juta kepada Malaysia Professional Accountancy Centre (MyPAC) untuk mengeluarkan 600 akauntan Bumiputera yang diiktiraf dalam jangka masa 5 tahun.
  • Pembayaran balik PTPTN dengan cara potongan gaji berjadual antara 2% hingga 15% daripada pendapatan bulanan peminjam berpendapatan melebihi RM1,000 sebulan.
  • Layanan pelepasan cukai pendapatan individu bagi Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) dinaikkan daripada RM6,000 kepada RM8,000.
  • Potongan pinjaman kepada pelajar daripada isi rumah B40 yang mendapat keputusan kelas pertama.
  • Menghapus kira baki hutang kepada peminjam yang berusia 60 tahun dan ke atas dan berpendapatan kurang daripada RM4,000 sebulan, yang memanfaatkan 350 peminjam dengan kos RM4.2 juta.
  • RM100 juta diperuntukan sebagai persediaan atlet ke Sukan Olimpik 2020 di Tokyo dengan harapan membawa pulang pingat emas pertama negara.
  • RM10 juta untuk membangun dan menggalakkan E-Sports, sebagai sebuah aktiviti dan industri yang diminati oleh generasi muda, yang melibatkan jurutera perisian dan pemaju permainan digital.
  • Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM1.2 bilion bagi tahun 2019 berbanding RM1.1 bilion tahun 2018 bagi memastikan kemajuan syiar Islam tidak terjejas.
  • Sejumlah RM150 juta disediakan bagi melaksanakan program termasuk pembinaan masjid dan surau di seluruh negara, inisiatif ‘Khaira Ummah’ untuk melahirkan lebih ramai profesional di kalangan huffaz dan modul pembelajaran agama dengan penggunaan braille.
  • Kerajaan akan meneruskan Insentif Penerbitan Filem di Malaysia (FIMI) dengan peruntukan RM30 juta. Tambahan, Khazanah akan menyediakan peruntukan RM100 juta untuk FIMI yang khusus bagi penerbitan filem di studio Pinewood di Iskandar Johor.
  • Kerajaan juga akan menguatkuasakan Standard Mandatori Mengenai Harga Capaian (MSAP) yang dijangka akan menurunkan harga jalur lebar talian tetap sekurangnya 25% pada hujung tahun 2018.
  • Khazanah Nasional Berhad akan membangunkan 80 ekar tanah di Subang sebagai hub aeroangkasa bertaraf dunia.
  • RM30 juta bagi membantu semua pekebun kecil kelapa sawit mendapatkan pengiktirafan persijilan Malaysian Sustainable Palm Oil (MSPO).
  • RM2.46 bilion bagi kerja menaik taraf dan memulihara landasan keretapi untuk mempertingkatkan infrastruktur pengangkutan negara.
  • Menjadikan tanah seluas 380 ekar di Pulau Indah sebagai Zon Perdagangan Bebas untuk menyokong dan memangkin aktiviti perkapalan dan logistik di Pelabuhan Klang.
  • RM30 juta bagi membantu semua pekebun kecil kelapa sawit mendapatkan pengiktirafan persijilan Malaysian Sustainable Palm Oil (MSPO).
  • Kerajaan akan menyediakan Insentif Pengeluaran Getah dengan peruntukan sebanyak RM50 juta bagi membantu mengurangkan kesan kejatuhan harga getah kepada pekebun kecil. Pekebun kecil akan menerima sokongan pendapatan daripada IPG jika harga getah jatuh bawah RM2.20 sekilogram.
  • Geran sepadan RM100 juta akan disediakan kepada syarikat swasta bagi program promosi dan pemasaran pelancongan antarabangsa untuk meningkatkan angka ketibaan pelancong.
  • Kerajaan komited untuk menjadikan Pulau Pangkor sebagai pulau bebas cukai untuk merealisasikan potensi sebenar pulau tersebut.
  • Taraf Pulau Langkawi sebagai pulau bebas cukai akan juga diperkembangkan lagi.
  • Membina dan menaiktaraf jalan raya, jalan luar bandar dan jambatan dengan peruntukan RM926 juta.
  • Meluaskan akses bekalan elektrik dan air di luar bandar dengan peruntukan RM694 juta dan RM738 juta masing-masing.
  • Memperuntukkan RM85 juta untuk kampung baharu bagi tujuan menaiktaraf dan memulihara infrastruktur asas seperti jalan raya, dewan komuniti dan kawasan lapang.
  • Bagi penempatan FELDA, Kerajaan akan menyediakan peruntukan RM100 juta bagi menaiktaraf jalan, RM160 juta bagi projek sistem bekalan air, RM35 juta bagi projek membina dan naiktaraf bangunan serta projek pemasangan lampu jalan
  • Peruntukkan RM10 juta disediakan untuk menambah 50 Taman Asuhan Kanak-Kanak (TASKA) di bangunan Kerajaan ke arah meringankan bebanan kerja ibu yang bekerja.
  • Kerajaan akan memperuntukkan RM286.8 juta untuk perbelanjaan mengurus Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), iaitu peningkatan 18.5% daripada RM242.1 juta yang diperuntukkan tahun lepas.
  • Kerajaan mencadangkan bayaran khas sebanyak RM500 kepada semua penjawat awam gred 54 dan bawah. Bayaran khas sebanyak RM250 juga akan diberi kepada pesara kerajaan. Jumlah bayaran khas ini melibatkan kos RM1 bilion.

Itulah serba sedikit mengenai Belanjawan 2019 yang telah dibentangkan setelah mendapat input daripada pelbagai pihak. Mampukah Belanjawan ini membawa ekonomi Malaysia ke satu tahap yang lebih baik? Wallahualam.

Apa pandangan anda?
Tinggalkan di ruang komen di bawah…

Sumber dari Mstar dan Laman Web Rasmi Belanjawan 2019.

Sesi CASHFLOW di Ambang 2017

Kami menjemput anda untuk turut serta dalam sesi CASHFLOW 101 di ambang 2017.

Jom, tunggu apa lagi….mari kita mulakan langkah kanan dalam tahun 2017 ini. Marilah kita sama sama belajar sesuatu yang bakal berguna dalam hidup kita.

 

Apa itu Cashflow 101 ?
_ satu permainan papan yang diilhamkan oleh Robert Kiyosaki, penulis buku “Rich Dad Poor Dad” yang begitu terkenal di seluruh dunia

– belajar kewangan dengan cara yang mudah untuk difahami dan menyeronokkan

– kenal kawan kawan baru yang mempunyai minat yang sama dengan anda

Sesi CashFlow 101 bermula….

 

Tunggu apa lagi ?

Sekiranya anda berminat nak join, sila ikut langkah-langkah di bawah.

 

  1. Whatsapp “CASHFLOW” dan hantarkan ke 010.250.9115 (admin Satu Solution)
  2. Tunggu respon pantas drpd admin SatuSolution
  3. Dapat pengesahan tempat
  4. Hadir di Dewan Satu Solution, Cheras Kuala Lumpur

Berikut adalah maklumat lanjut mengenai sesi ini :

Tarikh : 31.12.2016

Masa : 9.30 malam – 1.00 pagi

Lokasi : Dewan SatuSolution, Cheras KL

 

Mohon Share dengan rakan-rakan anda yang lain.

#cashflow101
#selamatdatang2017
#mohonshare

Tahun 2014 –> http://tuanbri.com/blog/2014/09/asas-aliran-tunai-cashflow-101/

Tahun 2014 Deepavali –> http://tuanbri.com/blog/2014/10/aliran-tunai-101-cashflow-101/

Tahun 2011 –> http://tuanbri.com/blog/2011/01/cash-flow-101-2011/

 

Teknik Beli Rumah Lelong 2017

Anda nak beli rumah tapi….semua rumah harganya mahal kat Malaysia ni ?
Tapi…bukankah orang kata rumah lelong ni murah ?
Ada tak peluang saya nak beli rumah lelong yang murah kat bandar ni ?
Macammana saya nak tahu teknik yang “TERBUKTI” dan “BERHASIL” untuk beli rumah lelong ni ?

 

Tentu anda tertanya tanya adakah peluang orang orang macam kita sekarang ni untuk memiliki sebuah rumah yang boleh kita letak keluarga kita di dalamnya dengan selamat ?

Apa lagi soalan-soalan yang berkaitan dengan rumah yang sering bermain di dalam kepala anda sekarang ?

  • RUMAH MAHAL
  • DUIT TAK CUKUP
  • BANK SUSAH NAK LEPASKAN LOAN
  • TAK ADA ORANG NAK AJAR

 

Pasti anda berminat kan kalau saya cuba sedaya upaya saya untuk membantu anda memahami dengan lebih lanjut lagi mengenai bidang hartanah ni… Ye la, nak beli rumah ni bukannya komitmen rendah. 30 tahun tu nak membayarnya balik ke bank. Tu kita tengok kengkawan kita yang lain tu pun, ada rumah diaorang yang dah kena lelong. Sp kita, taknaklah jadi camtu kan ?

 

Inilah yang saya nak kongsikan dengan anda!

Apa kata anda rebut peluang ini ? Sementara saya masih lagi buka peluang ini. Jangan kata abang tak payung.

uuh..uhh…

Apa peluang tu? Bagitaulah…

 

Ok. Baiklah.
Sempena hujung tahun ni, saya dan seluruh keluarga Satu Solution dan komuniti Kelab Hartawan Hartanah khususnya ingin mengajak anda untuk turut serta dalam kelas “Otai Rumah Lelong” yang akan dianjurkan pada cuti awam Krismas ini…
Yup. Mungkin anda telah pun ada plan anda sendiri, sempena cuti sekolah ni kan ? Saya faham. Tapi sebab itu juga saya buka peluang ini bagi mereka yang sanggup berkorban sedikit sekarang untuk masa depan yang lebih cemerlang.

 

Rumah Pertama

Apa itu “Otai Rumah Lelong” ?
– Kelas Intensif Rumah Lelong yang dikendalikan oleh Tuanbri Hashim
– 1 hari padat dengan info dan teknik yang akan dibongkarkan oleh salah seorang peneraju Pelabur Hartanah Rumah Lelong Bumiputera.
– Ketahui 3 cara untuk beli Rumah Lelong yang murah dalam kawasan Kuala Lumpur dan Selangor.
– Dan banyak lagi yang akan dibongkarkan dan dikongsikan di dalam kelas khas ini.

 

Berminat ?

Whatsapp ke Admin “OtaiRumahLelong” (010.250.9115) maklumat berikut :
1. Nama Anda

2. Negeri Anda

3. Kod ORL

 

Contoh : “AbuBakar Kedah ORL”

 

PERHATIAN!

Buat 10 orang pertama sahaja, anda cuma perlu bayar yuran sebanyak RM110 sahaja!
(selepas Diskaun lebih daripada 50% drpd harga asal)

Harga yang ditawarkan adalah jauh lebih murah drpd apa yang diiklankan di laman sesawang www.OtaiRumahLelong.com.

Tak percaya? Anda boleh lihat sendiri.

Tapi ingat…ianya terhad kepada 10 orang pertama yang whatsapp utk mendapatkan diskaun tersebut!.
Selepas itu, harga akan naik kembali normal.

Property Investment Talk For MSU Students 2016

Wau! What a day! Penat tak terkira hari ini…selepas semalam berkongsi dengan student Management & Science University di MSU Shah Alam. Saya berharap sangat apa yang saya kongsikan dengan mereka boleh menjadi pedoman untuk hidup mereka sekarang dan masa depan. Ada lebih kurang hampir 20 tips yang saya kongsikan untuk mereka gunapakai dalam hidup mereka sekarang sebagai pelajar dan juga selepas mereka habis belajar.

 

Best ke talk saya semalam tu ?

Hhmmm…tu kenalah tanya pelajar-pelajar MSU Shah Alam yang hadir semalam.

Berdasarkan apa yang saya dapat respon drpd lecturer senior mereka, the students like it very much! And they for sure will invite me again! wow! Hilang sikit penat saya tu…hehehe…

 

Tapi kalau ikutkan saya punya benchmark, saya personally agak kecewa dengan talk saya semalam. Ada beberapa perkara yang saya nak tapi tak dapat. Nak tahu ke ? Nak ke saya share apa perkara tu ? Tak payah la kot yea… cuma siapa yang kenal dan pernah bekerja dengan saya, mesti tahu betapa cerewetnya saya. Saya nak semuanya almost perfect…. bukan perfect 100%. Sebab saya tahu itu ialah mission impossible…kan ?

Ok. Berbalik pada presentation saya tu, ianya bertajuk “How To Be A Real Estate Millionaire”.  Saya agak goyang juga nak share tajuk ini, sebabnya peserta peserta yang hadir adalah pelajar dan mereka belum pun keluar daripada kepompong universiti. Jadi agak sukar untuk mereka melakar jalan hidup mereka sendiri, apatah lagi nak mengorak langkah menjadi seorang Jutawan Hartanah… Kalau ada students MSU Shah Alam yang baca artikel ini, tolong tinggalkan pendapat anda di bawah. TQ!

Namun saya juga mempunyai pendapat, bahawa jalan untuk menjadi Jutawan Hartanah sebenarnya bermula pada hari ini. Ya! Jika anda ada hasrat untuk menjadi seorang jutawan hartanah, mulakan sekarang! Jangan tertangguh tangguh lagi… nak tunggu apa lagi ?  Mulakan dengan apa saja yang ada di tangan.. Faham ke ? Seperti contoh, baca 1 buku hartanah. Ada kan buku yang korang dah beli tapi korang simpan je kat rumah kan ? Tak habis baca lagi kan ?  So, itulah langkah awal yang korang patut ambik untuk menjadi seorang Jutawan Hartanah. Bukannya MESTI hadir ke seminar hartanah anjuran Tuanbri (promote sikit…) walaupun seminar hartanah tersebut telah berjaya mengubah mindset ramai anak anak muda Muslim di Malaysia.
Oklah coretan saya setakat ini. Bulan depan pula ada jemputan lain pula daripada Institusi Pendidikan Tinggi Awam. Nanti saya bagitau subscibers saya maklumat lengkap di mana dan bila. Saya jemput anda untuk turut hadir bersama.

Anda dah jadi subscriber saya ?
Kalau belum, sila SMS “hartanah” ke 010.250.9115 (No admin SatuSolution)  dan kami akan menghubungi anda untuk sebarang event yang akan diadakan.
Adios guys!

Temui Tuanbri di MSU untuk Property Talk KHAS buat students

Hi There! Its about time saya kembali menulis di blog ini. Kebetulan petang ini saya akan ke MSU (Managament and Science University –> The Global University of Choice) di Shah Alam. Pihak universiti telah menjemput saya untuk berkongsi dengan para pelajar dan pensyarah mengenai hartanah la…apa lagi…

Nak tahu tajuk apa yang mereka bagi untuk slot saya tu ?

.

.

“How to be a Real Estate Millionaire” –> satu tajuk yang saya kira agak POWER dan HYPE, yang bakal membuatkan ramai pelajar tertarik untuk menghadiri slot saya ini. Pihak universiti menjangkakan kehadiran seramai 200 pelajar yang bakal memenuhi auditorium Fakulti Perakaunan MSU Shah Alam.

Slot saya di MSU ini adalah salah satu acara sempena Minggu Akaun dan Kewangan Fakulti Perakaunan di MSU…

Kenapa mereka NAK saya kongsikan RAHSIA ini kepada pelajar mereka ?
Kenapa mereka JEMPUT saya untuk slot hartanah ini ?

 

MSU Shah Alam Akaun
– sebenarnya saya pernah dijemput oleh MSU sebelum ini, kalau tak salah saya, tahun 2013.
– kali ini mereka dah bagitau awal-awal lagi, nak book masa saya utk slot ini…sehinggakan saya pun hampir hampir terlupa pasal program ni

– kalau tak silap saya, bulan Ogos lagi pihak MSU telah menghubungi saya
– dan mereka nak appoint / lantik saya sebagai salah seorang Adjunct Professor untuk Fakulti Perakaunan…(alamak…saya sampai sekarang ni rasa goyang….) Agak agak korang, sya dah terima ke belum tawaran tersebut ? (tinggalkan komen anda di bawah tau!)

MSU Shah Alam

so guys, that’s it. Cukuplah posting setakat ini. Saya nak siapkan slide tambahan untuk slot hari ini di MSU Shah Alam. Semoga apa yang saya akan kongsikan kepada mereka boleh mengubah hidup mereka. Kalau tak banyak, sikit pun ok. Kalau tak ramai, 1 orang pun ok. Alhamdulillah. Tugas saya hanyalah menyampaikan apa yang saya tahu kepada mereka di luar sana.

Orait… nanti saya akan update kat blog Tuanbri.com ini pasal event ni , ok ?

Jumpa lagi!

 

Seminar Hartanah Bangi Cheras 2016

Bagi mereka yang tinggal di Bangi atau kerja di kawasan sekitar Bangi, Kajang, Putrajaya mahupun Seremban, anda boleh hadir ke Seminar Hartanah “4 Langkah Ke Arah Hartawan Hartanah” yang dianjurkan oleh Satu Solution dan dikendalikan oleh Tuanbri sendiri…

Seminar Hartanah ini merupakan sebahagian daripada program 4 Langkah ke arah Hartawan Hartanah, yang difokuskan khas untuk mereka yang “newbie” atau baru sahaja bermula dalam pelaburan hartanah.

Jika anda berminat untuk memulakan langkah dalam pelaburan hartanah, seminar hartanah ini adalah seminar yang wajib anda hadiri…

Kenali dulu risiko dalam pelaburan hartanah…
Tahu dulu potensi dalam pelaburan hartanah…
Sesuai ke pelaburan hartanah untuk anda ?

Jangan asyik dengar cakap orang je. Jom kita dengar apa yang Tuanbri akan kongsikan dalam seminar hartanah ini..

Berminat ?

 

SMS “hartanah” ke 010.250.9115 (Admin Seminar Hartanah dot Net)

atau
Klik www.SeminarHartanah.net utk info lanjut.

Kenapa orang Bangi ?
Kenapa orang Kajang ?
Kenapa orang Putrajaya ?

Anda mempunyai peluang yang amat besar dalam pelaburan hartanah disebabkan kawasan anda dan kawasan sekitarnya sedang membangun pesat. Apatah lagi dengan kemajuan hartanah di Putrajaya dan dan kawasan sekitarnya turut mendapat limpahan pembangunan. Pelbagai prasarana telah dibina dan sekaligus membantu meningkatkan harga hartanah di kawasan kawasan tersebut.

Betul kan ?

Anda sendiri boleh perhatikan kawasan sekeliling anda apabila anda dalam perjalanan pulang daripada pejabat hari ini. Cuba buka mata seluas-luasnya. Mungkin kalau anda sempat, boleh singgah sekejap di salah satu showroom mana mana pemaju hartanah yang sedang membangunkan projek hartanah mereka di kawasan sekitar. Tanya-tanyalah….. Nak tanya apa ? Itulah yang saya akan kongsikan dalam seminar hartanah yang di Bangi dan Cheras ini. Ada skrip sebenarnya untuk soalan-soalan yang wajib anda tanya apabila bertemu dengan seorang pegawai pemasaran pemaju hartanah. Macam nak berlakon lak kan ? hehehe..

Anda boleh buat 2 keputusan sekarang…
Yang pertama ialah anda melengah-lengahkan masa untuk beli hartanah atau yang kedua, anda ambik tindakan sekarang…

 

Maksud saya di sini, ialah ambik tindakan tu bermaksud anda kenalpasti dulu apa objektif pelaburan hartanah anda sejelas-jelasnya. Dah jelas dan dah tahu apa nak buat, senang lah kita nak buat kerja pelaburan hartanah ni. JANGAN MAIN SEBAT JE!

Nanti anda merana seumur hidup…
Dah ramai orang datang jumpa saya mengadu mengenai pelaburan hartanah mereka yang indah khbar dari rupa. Mereka terpaksa menangggung beban bayar hartanah tersebut kepada pihak bank lalu mereka ini mengambil jalan mudah untuk menyalahkan pihak bank yang dikatakan ZALIM dan memBEBANkan rakyat.

oohh… masa sign agreement dengan bank tu, baik je..
Lepas dah tak boleh bayar, baru nak kata bank tu zalim lak ?
Pelik tak ?
by the way, saya bukan daripada mana mana bank..dan saya tak ada saham pun dalam bank.

Jom la…Apa salahnya dengar dulu ?
daftar sekarang dengan menghantar SMS “hartanah” ke 010.250.9115 atau klik www.SeminarHartanah.net untuk mengetahui info lanjut mengenai seminar hartanah yang dikendalikan oleh Tuanbri sendiri.

“Belilah Rumah Untuk Masa Depan.
Bukan Beli Main Beli Je.”

Salahkah Menyewa Rumah Seumur Hidup ?

Ramai yang tidak bersetuju sekiranya saya mencadangkan korang sewa je rumah seumur hidup. Pasti setiap daripada kita mahu memiliki rumah sendiri pada satu ketika, tak kira lah rumah apa pun sebenarnya. Kita ingin memiliki. Rumah yang dimaksudkan adalah tempat berteduh untuk kita dan keluarga kita. Betul kan ? Yelah, ini dah dikira sebagai keperluan asas. Kalau tak ada rumah, nanti silap silap kita kena merempat kat tepi jalan…. (no offence, geng gelandangan).

 

Pada pagi ini, saya telah dijemput ke studio Astro Ria untuk berkongsi pengalaman saya dalam bidang hartanah. Tajuk yang diberikan adalah “Salahkah Menyewa ?”….

errrr…..

Apa pendapat korang ?

 

7 perkara WAJIB kena tahu sebelum buat pelaburan hartanah

7 PERKARA WAJIB TAHU SEBELUM BUAT PELABURAN HARTANAH.

Sebut saja pasal pelaburan hartanah, mesti kita akan terbayang tanah, rumah, bangunan dan duit yang banyak. Ye la, kalau tak ada duit macam mana nak melabur kan? Mesti orang yang melabur dalam hartanah ni orang yang duit berkepuk-kepuk. Tak pun memang dah ada harta yang diwarisi dan tak habis 7 keturunan. Hehe…

 

Yang sebenarnya, bukan macam tu pun. Bukan tunggu kaya dan banyak duit baru boleh terlibat dalam pelaburan hartanah ni. Sesiapa saja berpeluang untuk menjadi seorang pelabur hartanah yang berjaya, asalkan ada ILMU. Ada duit, tapi ilmu tak ada, kosong, jawabnya boleh lingkup jugak. Kalau ada ilmu, daripada tak ada duit pun boleh jadi ada tau. Jadi, sekurang-kurangnya kita kena la ada ambil tahu sikit sebanyak pasal perkara asas sebelum nak buat pelaburan hartanah. Haaaa, sebab tu la hari ni saya nak kongsi sikit la pasal 7 perkara yang WAJIB korang tahu sebelum nak terlibat dalam pelaburan hartanah. Jom baca kat bawah ni.

 


7 Perkara Wajib Tahu Sebelum Buat Pelaburan Hartanah

============
No. 1 –>

Langkah paling penting yang korang kena buat sebelum buat pelaburan hartanah ni ialah, korang kena buat kajian pasal hartanah yang korang nak beli. Ambil tahu pasal hartanah tu dengan membaca buku atau artikel yang berkenaan. Rujuk jugak orang yang dah biasa terlibat dan berjaya dalam pelaburan hartanah.

============

No. 2 –>

Korang mesti la tahu hartanah jenis apa yang sesuai untuk korang beli. Jangan dengar je ada orang nak jual hartanah, terus je korang nak beli. Korang kena tahu mana yang lebih bagus untuk korang melabur. Hartanah yang atas tanah atau yang bertingkat? Macam rumah teres atau pangsapuri. Antara dua tu, mana satu lebih baik. Dan pastikan harga yang korang dapat tu adalah di bawah harga pasaran sekurang-kurangnya 20%-30%.

===========

No. 3 –>

Pastikan korang dah jelas dengan jenis pelaburan yang korang nak buat. Korang nak jual beli rumah ke, atau nak sewakan rumah tu. Sebab pilihan korang ni menentukan aliran kewangan dan pulangan pelaburan yang korang akan dapat. Korang nak keuntungan yang banyak sekaligus, atau secara berperingkat setiap bulan. Faham apa matlamat jangka masa panjang korang, baru korang boleh buat keputusan.

===========

No. 4 –>

Seterusnya, korang kena tahu kemampuan korang untuk melabur dalam sesebuah hartanah. Berapa banyak modal yang korang ada sebagai kos permulaan untuk membeli hartanah dan berapa banyak ansuran setiap bulan. Biasanya pendahuluan yang perlu dibayar adalah antara 5%-20% harga hartanah, campur pula dengan sedikit kos guaman dan duti setem untuk perjanjian antara penjual dengan pembeli. Lagi satu, ansuran bulanan tu mestilah di bawah kemampuan korang supaya tak ada la sangkut pulak bayaran dengan pihak bank.

===========
No. 5 –>

Lepas tu, kena tengok lokasi hartanah tu dekat mana. Cun ke tak cun lokasi tu. Pilih lokasi hartanah yang hampir dengan kemudahan asas macam sekolah,,pasaraya, taman rekreasi dan pengangkutan awam (LRT, bas, teksi). Jangan pulak korang pergi beli hartanah yang entah ceruk mana, melainkan korang yakin lokasi tu memang berpotensi tinggi pada masa akan datang.

===========

No. 6 –>

Sebelum beli sesuatu hartanah, korang kena kaji dan kenalpasti jugak pemaju tu ada rekod bagus ke tak. Elakkan daripada terlibat dengan pemaju yang bermasalah ataupun projek perumahan yang terbengkalai. Tak pasal-pasal nanti duit korang dah melayang, hartanah tak dapat. Korang jugak yang makan hati dan gigit jari.

==========

No. 7 –>

Bagi korang yang nak sewakan hartanah yang korang dah beli tu, pastikan kadar sewaan yang korang kenakan tu lebih tinggi daripada ansuran bulanan yang perlu dibayar. Paling tak pun, biar sama harga. Kalau tak, korang yang tercekik nak bayar nanti. Elok-elok sepatutnya dapat pendapatan lebih, tapi terpaksa pulak ikat perut. Sebelum tu, korang kena kaji sikit la berapa kadar sewaan rumah di sekitar kawasan tu.

==========

KESIMPULAN –>

Kesimpulannya, korang kena ada jugak ILMU walaupun sedikit. Dalam apa saja yang korang nak buat, ilmu sangat-sangat penting tau. Dan carilah mentor dalam bidang yang korang nak ceburi. Bidang hartanah sendiri banyak cabang. Jadi, rujuk dan tanyalah mereka yang pakar. Contohnya macam korang sakit gigi, mesti korang pergi jumpa doktor gigi kan. Takkan la pergi jumpa doktor pakar jantung pulak. Kikiki. Apa-apa pun, semoga artikel yang tak seberapa ni bermanfaat buat korang.

Camne?
Bagus ke artikel ni ?

Kalau BAGUS, tolonglah SHARE.

Program TUBE SME CORP 2016 utk Usahawan Belia

Pernah dengar program TUBE SME Corp ni yang dianjurkan oleh SME Corp? Program TUBE SME Corp ini ialah satu program KHUSUS utk belia berumur 18 sehingga 30 tahun yang mempunyai MINAT untuk buat bisnes. Siap di hujung program nanti, ada geran sebanyak RM15,000 menanti untuk mereka yang berjaya.

Tube SME Corp 2016

Tube SME Corp 2016

Ini satu perkongsian pengalaman salah seorang bekas peserta TUBE yang lepas :
(baca sampai habis tau!)

======  Ini Kisah TUBE Aku  ======

Nak Duit RM15,000 Tak?
Jom Join Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE SME Corp).

 

Nak tanya sikit ni.
Korang pernah dengar tak pasal TUBE?
Korang tau tak apa benda alah TUBE ni?
Eh, ni bukan tube tayar basikal ke, motor ke apa.
Jangan salah faham pulak ye.

Haaaa,, meh bekas peserta TUBE ni nak cerita sikit pengalaman yang ada.
Moga-moga boleh jadi panduan buat korang yang membaca.

 

Ok, TUBE ni sebenarnya dana yang diberikan oleh kerajaan kepada uasahawan muda. Dana ni dalam bentuk geran dan disalurkan melalui TUBE SME Corp. Kiranya korang tak perlu bayar balik dah. Sesiapa yang berjaya join program ni, akan dapat RM15,000 (direct cash masuk akaun bank). Best kan? Sebelum ni sesiapa yang berusia bawah 40 tahun boleh apply TUBE. Tapi sekarang dibuka untuk korang yang berusia dari 18-30 tahun je.

 

Tapi, bukan senang-senang nak dapat. Mesti ada langkah-langkah yang korang kena buat. Pertama sekali, korang kena isi borang kat laman web TUBE. Korang kena buat karangan pendek berkenaan sebab korang apply geran tu. Pastu, apa korang nak buat bila dah dapat duit tu. Senang cerita, perancangan bisnes korang la.

 

Bila dah ‘settle’ hantar karangan tu, korang just tunggu je diorang ‘reply’ sama ada karangan yang ditulis tu lulus ke tak. Kalau lulus, korang kena jawab beberapa soalan pulak. Tapi mudah je soalan tu. Just jawab YA atau TAK je. Pastu, baru la korang akan dipanggil untuk sesi interview pulak.

 

Masa interview tu, tak perlu la nak skema sangat. Jawab je soalan pegawai-pegawai tu semua dengan yakin. Pastikan jawapan tu memang dari hati korang, bukan hafal dari mana-mana buku ye. Bak kata orang “apa yang terluah dari hati, akan sampai ke hati jua”. Haaaa,, gitu la cara yang saya guna masa interview TUBE dua tahun lepas. Masa tu saya tunjuk je ekspresi yang saya betul-betul perlukan geran tu. Gaya bahasa pun selamba je.Tapi bukan buat-buat.

 

Lepas selesai interview tu, korang tunggu je jawapan sama ada korang terpilih atau tak. Andainya terpilih, korang kena join kursus keusahawanan yang TUBE SME Corp anjurkan. Masa saya dulu, kursus 2 minggu je. Tapi sekarang dah 3 minggu. Sebenarnya, kitorang peserta TUBE 1.0 la yang request masa lebih. Kebanyakan kitorang bagi feedback, tak cukup tempoh 2 minggu sebab padat sangat. Terkejar-kejar nak cover semua modul. Tapi bagus la untuk korang kan? Takde la ‘berasap’ kepala nanti. Hehehe.

 

Ok, masa minggu pertama, korang kena buat aktiviti lasak PLKN dulu. Tujuannya untuk bina kekuatan mental dan fizikal sebagai usahawan. Nanti ada la kawad, flying fox, masuk hutan semua tu. Yang agak-agak geli dengan pacat, mohon bertabah la ye. Bersiap-sedia je (hahaha). Pastu, masa minggu kedua dan ketiga baru korang akan masuk kelas. Belajar pasal asas-asas perniagaan macam pemasaran, jualan, rekod perakaunan, cara kira margin keuntungan, dan banyak lagi la. Sebab tu kena tambah lagi seminggu untuk modul ni.

 

Lagi satu, masa ni korang akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Pastu korang kena buat tugasan luar. Kena pergi jual barang kat orang awam dekat tempat yang diorang tentukan. Barang apa nak jual? Semua tu ikut kreativiti korang. Group saya hari tu jual perfume. Pastu ada group yang sangat kreatif, diorang buat kerongsang daripada kain dan jual (group ni menang tugasan). Ada jugak group yang pergi beli je pen murah dekat Mydin Mall, pastu jual balik dengan harga RM1 sebatang. Ada group yang jual kek, kuih, air dan macam-macam lagi. Penat tapi seronok!

 

Haaaaa,, panjang kan step yang korang kena buat? Banyak kan benda nak kena tempuh? Rilek la, kata nak dapat RM15,000. Ingat ada ke orang nak bagi mudah-mudah je? Follow je semua modul selama 3 minggu. Lepas dah selesai semuanya, insyaALLAH korang MESTI dapat geran tu. Cuma pembayaran geran akan dibuat secara berperingkat. Ada yang dapat cepat, ada yang lambat sikit.

 

Sebelum nak dapat geran tu, korang kena pastikan yang korang dah daftar perniagaan atas nama korang secara INDIVIDU. Daftar Enterprise je. Bukan PLT, bukan Sdn.Bhd. Dan korang kena ada akaun bank atas nama peribadi jugak, bukan atas nama company. Semua ni sebab nak elakkan daripada orang lain ambil kesempatan. Korang yang penat lelah redah hutan, berasap kepala belajar ilmu bisnes bagai, tiba-tiba orang lain selamba nak ambil duit tu? Memang tak la kan.

 

Lepas dah settle semua tu, korang emailkan segala dokumen yang SME Corp perlukan. Pastu, tunggu je duit masuk. Nanti, pegawai diorang akan maklumkan. Kalau rasa lambat sangat, korang call je update dengan pegawai yang bertugas.

 

Punya panjang lebar cerita kat atas tu, just langkah-langkah untuk dapatkan geran je. Sekarang baru nak masuk bab kelebihan program TUBE ni. Antara kelebihannya, memang sangat bagus untuk korang yang perlukan modal untuk mulakan bisnes atau nak kembangkan lagi bisnes sedia ada. Pastu, korang boleh kukuhkan lagi ilmu-ilmu asas perniagaan yang korang ada. Kalau yang zero ilmu bisnes, memang banyak benda baru korang akan belajar.

 

Selain tu, pihak SME Corp akan bagitau jugak info pasal program-program lain yang sesuai untuk perkembangan bisnes akan datang. Pastu ada jugak dijemput usahawan-usahawan yang dah berjaya untuk kongsikan segala ilmu dan pengalaman diorang dalam bisnes. Masa saya hari tu, salah seorang usahawan yang dijemput adalah Hairuddin Omar (pemain bola sepak tempatan). Dia dah berjaya dengan bisnes pelbagai jenis sambal dan perencah jenama “Adeq Sue”.

 

Korang jugak akan dipantau selama setahun untuk kenalpasti sejauh mana tahap perkembangan bisnes korang. Dalam tempoh pantauan tu, korang perlu report la apa korang buat dengan duit geran tu. Pastu, ada sorang Mentor yang akan pantau. Apa-apa masalah, boleh rujuk Mentor korang.

 

Tapi, kelemahan paling ketara dalam program TUBE ni berkaitan dengan Mentor la. Sebabnya, Mentor yang ditugaskan untuk buat pantauan tu macam tak berfungsi sangat. Kewujudan diorang ni macam sekadar nak penuhi syarat je. Mungkin diorang semua pegawai yang memang dah terikat dengan kerja hakiki di SME Corp, pastu nak kena pantau perkembangan bisnes kita pulak. Sorang Mentor handle lebih kurang 10 orang peserta. Memang masak la diorang nak layan kerenah setiap orang. Huhu…

 

Lagi satu yang sadisnya, adik-beradik bekas peserta TUBE dah tak boleh join program ni lagi. Tak kisah la adik, abang atau kakak korang buat bisnes lain pun, tetap tak boleh. Walaupun korang tak pernah terlibat dengan bisnes adik-beradik korang, masih jugak tak diterima. Tapi, kalau adik-beradik korang nak cuba jugak boleh je. Mana tahu memang rezeki, dapat jugak kan! Rezeki tu kan rahsia ALLAH, tak gitu?

 

So, setakat ni je yang boleh saya kongsikan. Sedikit pengalaman yang tak seberapa pun, tapi sangat bermakna. Untuk korang yang dah apply dan bakal apply TUBE SME Corp ni, good luck! Semoga terus berjaya. Ada rezeki, pasti dapat. Kalau takde tu, mesti ada rezeki yang lebih baik. Yakin je, ok! ???

 

Hasil Nukilan : -Fathiah AB-

==========  The End   ============

Cepat Join!
Sebabnya : Tarikh akhir utk submit application ialah 15 Jun 2016.

Klik untuk daftar–> SME Corp

TUBE 2016

Syarat-syarat untuk menyertai TUBE SME CORP 2016 ini :

  1. Pemohon mesti membaca serta memahami konsep pelaksanaan Program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE SME Corp) sebelum mengemukakan permohonan
  2. Permohonan dalam talian dibuka mulai 01 Jun 2016 sehingga 15 Jun 2016 sahaja.
    Permohonan sebelum atau selepas tarikh yang ditetapkan tidak akan diterima.
  3. Permohonan boleh dibuat sekali sahaja.
  4. Tarikh-tarikh penting (tertakluk kepada pindaan) adalah :-
    • Permohonan dalam Talian – 01 Jun 2016 – 15 Jun 2016
    • Sesi Temuduga – Ogos / September 2016
    • Kemasukan Ke Kem (Fasa 1 & 2) – 2 – 22 Oktober 2016 (21 Hari)
    • Pelaksanaan Perniagaan & Pemantauan (Fasa 3) – November 2016 – Oktober 2017
  5. Sila pastikan emel yang digunakan semasa Pendaftaran ID adalah aktif dan sah.
  6. Sila lengkapkan semua soalan di setiap Seksyen dengan maklumat yang tepat dan betul sebelum menekan butang “Sah & Hantar”
  7. Sebarang pengemaskinian maklumat tidak boleh dilakukan setelah anda menekan butang “Sah & Hantar”.
  8. Bukti penerimaan permohonan adalah melalui emel yang telah didaftarkan.
  9. Berdasarkan kepada dasar dan prosedur yang diterima pakai, SME Corp. Malaysia berhak untuk meminda, mengganti, membatal atau mengubah mana-mana terma dan syarat permohonan ini pada bila-bila masa tanpa memberi notis terlebih dahulu. Keputusan penilaian permohonan adalah muktamad dan sebarang surat-menyurat atau rayuan tidak akan dipertimbangkan.

 

Lepas korang dah baca ni, mesti korang nak join kan ?

 

Jangan lupa mention “Tuanbri.com” banyak kali dalam program tu nanti!
Ada apa apa soalan, sila tinggalkan komen anda di bawah.
Nanti kita buat kelas lanjutan untuk usahawan belia pula di Satu Solution Corp…

 

Dah pernah join TUBE SME Corp? Kongsikan pengalaman anda!

Havoc Hartanah 2016

Havoc Hartanah kembali lagi untuk tahun 2016 ini! Kali ini menampilkan Tuanbri sebagai salah seorang speaker daripada 14 speaker yang akan terlibat dalam perkongsian ilmu hartanah. Jom Join Havoc Hartanah 2016!

 

Apa itu Havoc Hartanah ?

Havoc Hartanah 2016

 

Havoc Hartanah 2016

**Kembali Lagi**

.
.
Anda berminat utk mendapatkan ilmu pelaburan hartanah terkini?

Inilah PELUANG anda!

.
14 Speakers akan berkongsi ilmu hartanah yang terkini dengan anda!

1 tempat – Dewan MCA, Kuala Lumpur

2 Hari – 16 & 17 April 2016

.
Havoc Hartanah 2016-1

speaker2
==== YURAN ===

Tak Masuk Akal?

RM50 – 1 hari
RM80 – 2 hari

.
Nak tau apa yg tak masuk akal?

Yuran termasuk makan.
3 kali sehari. Yes. U heard it right!

.
=== DAFTAR ===

SMS/Whatsapp “HAVOC” ke 017.6130.650

SMS/Whatsapp “HAVOC” ke 017.6130.650
==== PELUANG ====
Daftar sekarang utk melayakkan anda dalam cabutan bertuah.

Apa lagi anda nak?
===== SPEAKERS =====

1. Tuanbri
– pengacara rancangan “Sediakan Payung Sebelum Rumah” di Astro Oasis.

2. Mohd Ali Majis
– penulis buku “Ikon Hartanah”

3. Rohaniah
– pelabur hartanah Wanita

4. Azizul Azli Ahmad
– pelabur dan penulis buku

5. Ishmael Ho
– CEO sykt peta HoChinSoon

Dan ramai lagi…..

 
Tunggu apa lagi?

Mulakan langkah anda di HAVOC Hartanah 2016.
Sms/Whatsapp “HAVOC” ke 017.6130.650

SMS/Whatsapp “HAVOC” ke 017.6130.650

SMS/Whatsapp “HAVOC” ke 017.6130.650

Macammana ? Anda tunggu Havoc Hartanah 2017 pula ?

>